< Back to previous page

Publication

De paradox van het watervalsysteem: wanneer het groeperen van studenten in homogene groepen tot meer heterogeniteit leidt in het beroepsonderwijs

Journal Contribution - Journal Article

Het Vlaamse onderwijssysteem wordt gekenmerkt door de rigide onderverdeling van studenten in onderwijsvormen. De bedoeling hiervan is studenten te groeperen naargelang hun talenten en interesses. In praktijk starten veel leerlingen in academische richtingen maar veranderen deze tijdens hun schoolcarrière naar technische of beroepsrichtingen. In deze studie zullen we, op basis van etnografische observaties en semigestructureerde interviews in drie Vlaamse scholen, de gevolgen van deze structuur voor de dagelijkse schoolpraktijk verder bestuderen. Onze analyses tonen aan dat op het einde van het secundair onderwijs de leerlingenpopulatie in beroepsrichtingen steeds heterogener wordt wat betreft doorlopen studietraject, terwijl in academische richtingen de leerlingenpopulatie veel homogener is samengesteld. Dit bemoeilijkt de lespraktijk en versterkt zo bestaande sociale ongelijkheden.
Journal: SOCIOLOGOS
ISSN: 2295-8150
Issue: 2
Volume: 36
Pages: 82 - 101
Publication year:2015
Accessibility:Closed