< Back to previous page

Publication

Lesson Study

Journal Contribution - Journal Article

Subtitle:de leraar als onderzoeker
Vele professionaliseringsinitiatieven (studiedagen, workshops,…) vertrekken vanuit een externe expert die leraren nieuwe zaken bijbrengt. Het is aan de leraren om de opgedane kennis daarna te vertalen naar hun klaspraktijk. Hoewel sommige leraren de stap zetten, blijft het in andere gevallen bij theorie. Daarnaast blijven in vele scholen de klasdeuren gesloten en worden nieuwe inzichten of reeds opgedane kennis weinig gedeeld. Leraren met veel anciënniteit hebben tonnen ervaring in het lesgeven, jonge leraren hebben de nieuwste knowhow: een grote bron van informatie die we te weinig aanspreken. Lesson Study is een methode waarbij leraren in team als onderzoekers in de eigen klaspraktijk aan de slag gaan. Vertrekkend van eenzelfde nood (bv. ‘Hoe moet ik cognitief sterke leerlingen uitdagen?’ of ‘Hoe moet ik omgaan met anderstalige nieuwkomers?’), ontwerpen leraren samen een les met de bedoeling de klaspraktijk voor (een groep) leerlingen te verbeteren. Tijdens en kort na de onderzoeksles verzamelen de leraren gericht data bij leerlingen en reflecteren ze op basis van deze bevindingen of het vooropgestelde doel bereikt is. Leraren ontwerpen dus samen lessen, doen beroep op elkaars expertise, de deuren worden opengezet en samen reflecteren en leren wordt mogelijk gemaakt.
Journal: School- en klaspraktijk
ISSN: 1780-0498
Volume: 61
Pages: 23 - 27
Publication year:2020
Keywords:A2 Journal article
Accessibility:Closed