< Back to previous page

Publication

Kwaliteitsindicatoren in de GGZ

Journal Contribution - Journal Article

Subtitle:hoe (goed) doen we het?
Vermijdbare medische fouten in (algemene) ziekenhuizen wekken in het algemeen veel verontwaardiging. Terecht, want naast de betrokkenen wordt ook de maatschappij getroffen. In vergelijking met andere OESO-landen spendeert België immers relatief veel van zijn bruto binnenlands product aan gezondheidszorg: onze – overigens doorgaans erg degelijke – zorg wordt voor maar liefst 75% bekostigd uit publieke middelen (Organisation for Economic Cooperation and Development, 2014). Als zorgverleners zijn we het dus aan de maatschappij verplicht om goed na te denken over de manier waarop we zorg verlenen. Gelukkig beschikken we over enthousiaste hulpverleners die ernaar streven kwalitatief hoogstaande zorg te leveren. Maar hoe goed is die zorg eigenlijk? En is het mogelijk om de kwaliteit van ons zorgaanbod in het algemeen naar een hoger niveau te tillen? Dergelijke reflecties lagen aan de basis van het Vlaams Indicatorenproject voor Professionals en Patiënten (VIP2). Dat project startte in de algemene ziekenhuizen (VIP2-AZ), maar Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vandeurzen (2014) voert kwaliteit van zorg hoog in het vaandel en ziet daarom in nauw overleg met de respectieve sectoren graag andere VIP2-takken ontstaan: in de geestelijke gezondheidszorg (VIP2-GGZ), de eerstelijnszorg (VIP2-ELZ) en de woonzorgcentra (VIP2-WZC).
Journal: Tijdschrift klinische psychologie
ISSN: 1378-8647
Volume: 46
Pages: 175 - 184
Publication year:2016
Keywords:A1 Journal article
Accessibility:Open