< Back to previous page

Publication

Snel van start: vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters

Journal Contribution - Journal Article

Tijdig een zicht krijgen op kleuters met sterke cognitieve vermogens, kan helpen om de behoeften van deze kinderen beter te beantwoorden. In dit artikel onderzochten we de vroege signalen van cognitieve begaafdheid. In een longitudinale studie bij 4.131 kinderen voorspelden we, op basis van informatie verzameld in de kleuterklas, wie in het derde leerjaar tot de top 10% zou behoren wat betreft cognitieve vaardigheden. Cognitief begaafde kinderen bleken vaak al in de kleuterklas over een ontwikkelingsvoorsprong (vastgesteld met gestandaardiseerde tests en/of een leerkrachtbeoordeling) te beschikken, waarbij vooral een voorsprong op het vlak van rekenen predictief was voor cognitieve begaafdheid. Cognitief begaafde kleuters vertoonden ook een meer onafhankelijke participatie aan het klasgebeuren en een toegewijde werkhouding. Daarnaast bekeken we welke van deze begaafde kinderen doorheen hun schoolloopbaan later problemen ondervonden. Ook deze problemen bleken zich al enigszins in de kleuterklas te manifesteren, met name in lage scores op de reken- en taaltoets, in conflicten met de leerkracht en in hyperactief-afleidbaar gedrag. To satisfy the needs of cognitively gifted children, it is important to get a timely perspective on their cognitive capacities. In this study we investigated the early predictors of high cognitive ability. In a longitudinal study among 4.131 children we predicted, based on information collected in kindergarten, which children would score among the top 10% in cognitive abilities in Grade 3. The results showed that, already in kindergarten, cognitively gifted children demonstrated an advanced scholarly development, in particular in the mathematical domain, as documented both by standardized tests and teacher evaluations. Cognitively gifted children also demonstrated more independent participation in class and a stronger task commitment. Second, the study considered which gifted students encountered academic problems throughout their school career. Some early indications of later problems were already observable in kindergarten, in particular in lower scores on math and language tests, in hyperactive or easily distractable behaviour and in student-teacher-conflicts.
Journal: Pedagogische Studiën
ISSN: 0165-0645
Issue: 1
Volume: 99
Pages: 1 - 19
Publication year:2022
Accessibility:Open