< Terug naar vorige pagina

Dataset

Pasticheren als artistiek onderzoek: Ifigenia/Ipermestra (Brussel, 2006)

Abstract: Op 6 december 2006 voerden studenten van het Koninklijk Conservatorium van Brussel twee éénakters uit, gearrangeerd door de auteur van dit artikel: Ifigenia en Ipermestra. Beide 'cut & paste'-opera's, die door de auteur van dit artikel werden samengesteld als experimenten in de jonge discipline van artistiek onderzoek in muziek, boden de gelegenheid om kwesties van muziek-dramatische syntaxis in opera seria te onderzoeken. In het artikel leg ik uit hoe individuele aria's en recitatieven werden gecombineerd tot twee meta-composities die soms de achttiende-eeuwse generieke conventies respecteerden, en soms terzijde schoven. Door de partituren, libretti, archieven en herinneringen uit de eerste hand met betrekking tot deze onderneming opnieuw te bekijken, toon ik aan dat 'pasticheren' (pasticciare) meer is dan een historische vorm; het is een transhistorische methode, waarbij een breed netwerk van instanties, operatoren en belanghebbenden betrokken is, wier strategieën artistiek en niet-artistiek, convergent en divergent kunnen zijn. Pasticheren resulteert niet noodzakelijk in 'werken', vastgelegd in tijd en ruimte, maar produceert eerder meta-compositorische assemblages, waarvan de tijdelijkheid en formele instabiliteit mogelijkheden bieden om verwaarloosd repertoire te etaleren en verouderde muzikale ontologieën aan te pakken.
Bijkomende informatie:Dit is de open dataset bij het gelijknamige artikel in 'Musicology Today', bestaande uit twee orkesttpartituren en een Italiaans libretto met Nederlandse vertaling.
Jaar van publicatie:2021
Toegankelijkheid:open
Original language:IT
Uitgever:Zenodo
Licentie:CC-BY-4.0
Version:1
Formaat:PDF
Open format:Ja
Grootte:6.4 MB
Disciplines: Muziekcompositie, Dramaturgie
Trefwoorden: opera seria, pasticcio, artistiek onderzoek