< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Jelle De Schrijver

  • Onderzoeksexpertise  (University of Antwerp):Mijn expertise heeft betrekking op onderzoek naar de waarde van (filosofische) dialoog en filosofisch reflectie in formele en informele onderwijscontexten, gaande van scholen tot educatieve centra en musea. Dit omvat: - De rol van filosofische dialoog bij het stimuleren van de onderzoekende houding van jongeren en het verwerven van inzicht op het vlak van ‘Nature of science’. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om controversiële thema’s in de wetenschapsles (zoals genetische manipulatie of evolutietheorie) bespreekbaar te maken in secundaire scholen zonder polarisatie aan te zwengelen. - De rol van filosofische reflectie in het kader van de ontwikkeling van duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken en waardendenken. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om de burgerschapscompetenties van jongeren te stimuleren en polarisatie te vermijden in superdiverse klascontexten. - De rol van filosofische dialoog om reflectie over erfgoed en historisch denken te stimuleren
  • Trefwoorden  (University of Antwerp):WETENSCHAPSCOMMUNICATIE, PEDAGOGISCHE SPANNINGEN, Pedagogische wetenschappen en didactiek
  • Disciplines  (Odisee vzw):Didactiek van schoolvakken, Filosofie niet elders geclassificeerd, Lerarenopleiding
  • Disciplines  (University of Antwerp):Curriculum en pedagogiek van godsdienst en filosofie, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Civic learning en gemeenschapsontwikkeling
  • Disciplines  (Ghent University):Andere informatie- en computerwetenschappen, Informatiewetenschappen, Bibliotheekwetenschappen
  • Onderzoekstechnieken  (University of Antwerp):- Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken gericht op impactmetingen van onderwijsinterventies - Education design research
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise  (University of Antwerp):- Scholen, musea, educatieve instellingen, zoölogische en botanische tuinen en/of overheidsinstellingen gericht op burgerschaps-, cultuur- of natuureducatie en wetenschapscommunicatie