Onderzoeker
Piet Van Avermaet
- Trefwoorden:integratie en participatie, taal assessment, discriminatie in onderwijs, kansarmoede en sociale ongelijkheid in onderwijs, diversiteit en inclusie, meertaligheid in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in contexten van (sociale) inclusie, taalbeleid en -praktijk in onderwijs
- Disciplines:Voorschoolse educatie en kleuteronderwijs, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek, Taalvaardigheid, Taalverwerving, Tweede taalverwerving, Vroegschoolse educatie, Informeel leren, Inclusief en speciaal onderwijs, Sociolinguïstiek
Affiliaties
- Vakgroep Talen en Culturen (Departement)
Lid
Vanaf10 jan 2022 → 1 apr 2023 - Vakgroep Taalkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2012 → Heden - Kabinet van de Vicerector (Administratieve eenheid)
Lid
Vanaf1 jan 2010 → 31 dec 2013 - Vakgroep Vergelijkende Cultuurwetenschappen (Departement)
Lid
Vanaf1 feb 2005 → 30 sep 2012
Projecten
1 - 10 of 19
- Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS)Vanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- Diversiteitsscreening Onderwijs (DISCO): evidence-based, gebruiksvriendelijke en geautomatiseerde feedback voor scholen en gemeenten.Vanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - diverse
- Conceptualiseren, ontwikkelen en valideren van een professionaliseringstool evaluatieVanaf1 jun 2021 → 31 mei 2023Financiering: Departement Onderwijs en Vorming
- Inclusief Leiderschap In het Aanmoedigen van SamenwerkingVanaf1 feb 2021 → 31 dec 2022Financiering: ESF
- Steunpunt Ontwikkeling van gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde net- en koepeloverschrijdende toetsen in Vlaanderen 2020-2025 (Steunpunt Toetsen)Vanaf15 dec 2020 → 14 dec 2021Financiering: Departement Onderwijs en Vorming
- Stad Oostende en Steunpunt Diversiteit en Leren: Consultancy en begeleidingstraject diversiteitsscreening onderwijs (DISCO)Vanaf20 okt 2020 → HedenFinanciering: Steden en gemeenten
- De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoekVanaf1 jan 2020 → 31 dec 2022Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Strategisch Institutioneel Partnerschap Univeristy of the Western Cape (UWC)Vanaf1 jan 2020 → 31 aug 2022Financiering: VLIR-UOS Global Minds
- UGent Netwerk voor MensenrechtenonderzoekVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: BOF - onderzoeksorganisaties
- Centre for the Social Study of Migration and Refugees (CESSMIR): Migratie en Sociale Mobiliteit: Impact door ParticipatieVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: BOF - onderzoeksorganisaties
Publicaties
1 - 10 van 81
- A quantitative analysis of the language policy processes in early childhood professionals’ advice on multilingual parenting(2023)
Auteurs: Victoria Van Oss, Wendelien Vantieghem, Esli Struys, Piet Van Avermaet
Pagina's: 312 - 333 - Negotiating and navigating plurilingual classroom citizenship : social cohesion and functional multilingual learning(2023)Series: Advances in educational technologies and instructional design
Auteurs: Eleanor Foster, Piet Van Avermaet, Nathalie Auger, Eleni Meletiadou
Pagina's: 245 - 266 - Multilingual tasks as a springboard for transversal practice : teachers’ decisions and dilemmas in a Functional Multilingual Learning approach(2023)
Auteurs: Eleanor Foster, Nathalie Auger, Piet Van Avermaet
Pagina's: 22 - 38 - 'That way there are no surprises in the end' : the cooling out function of reception education for newly arrived migrant students in Flanders(2023)
Auteurs: Laura Emery, Bram Spruyt, Piet Van Avermaet
Pagina's: 1349 - 1368 - Hierarchies of home language proficiency in the linguistically diverse primary school classroom : personal, social and contextual positioning(2023)
Auteurs: Eleanor Foster, Piet Van Avermaet, Nathalie Auger
- Meanings attached to intergenerational language shift processes in the context of migrant families(2022)
Auteurs: Floor Verhaeghe, Piet Van Avermaet, Ilse Derluyn
Pagina's: 308 - 326 - Travelling back and forth between local language variation and global multilingualism(2022)
Auteurs: Piet Van Avermaet, Sven Sierens, Gail Prasad, Nathalie Auger, Emmanuelle Le Pichon Vorstman
Pagina's: 280 - 289 - The relationship between cognitive-linguistic task difficulty and L1-L2 interaction for academic listening comprehension in Turkish-Dutch emergent bilinguals(2022)
Auteurs: Sven Sierens, Koen Van Gorp, Stef Slembrouck, Piet Van Avermaet
Pagina's: 1020 - 1044 - An empirical validation study of Spolsky's language policy model(2022)
Auteurs: Victoria Van Oss, Piet Van Avermaet, Esli Struys, Wendelien Vantieghem
Pagina's: 77 - 95 - Hoe lerarenopleiders omgaan met diversiteit : naar een conceptueel raamwerk(2021)
Auteurs: Benjamin Ponet, Hanne Tack, Wendelien Vantieghem, Piet Van Avermaet, Ruben Vanderlinde
Pagina's: 45 - 60