< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Emmelien Merchie
- Trefwoorden:begrijpend lezen, lager onderwijs, interventie onderzoek, studerend lezen, mindmaps, leerstrategieën
- Disciplines:Onderwijskunde op microniveau, Onderwijspsychologie en educatief ontwerp, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Didactiek van schoolvakken
Affiliaties
- Directie Onderwijsaangelegenheden (Administratieve eenheid)
Lid
Vanaf1 nov 2015 → 30 sep 2016 - Vakgroep Onderwijskunde (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2009 → 30 sep 2023
Projecten
1 - 3 of 3
- Educatief platform Taal, leren, innoveren: duurzaam delen van evidence-based leermateriaalVanaf1 jun 2022 → 31 mei 2023Financiering: BOF - diverse
- Response-to-intervention onderzoek om het leren van teksten te stimuleren aan het eind van het lager onderwijs. Het bevorderen van leerstrategiegebruik, tekstbegrip en kennisverwerving via gedifferentieerde mind map interventies.Vanaf1 okt 2018 → 7 jan 2023Financiering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- Een quasi-experimenteel onderzoek naar de impact van gegeven en zelf-gegenereerde Mind Maps op het verwerken en leren van tekstinformatie in het basisonderwijs.Vanaf1 okt 2010 → 30 sep 2014Financiering: FWO mandaten, BOF - Andere acties
Publicaties
1 - 10 van 47
- De nexus academisch lezen en schrijven in kaart gebracht(2023)
Auteurs: Fien De Smedt, Emmelien Merchie, Renske Bouwer, Hilde Van Keer
Aantal pagina's: 1 - Development of the reading comprehension strategies questionnaire (RCSQ) for late elementary school students(2023)
Auteurs: Rielke Bogaert, Emmelien Merchie, Hilde Van Keer
- The development of the reading comprehension : progress monitoring (RC-PM) tool for late elementary students(2023)
Auteurs: Rielke Bogaert, Emmelien Merchie, Koen Aesaert, Hilde Van Keer
- Identifying regulation profiles during computer-supported collaborative learning and examining their relation with students' performance, motivation, and self-efficacy for learning(2022)
Auteurs: Liesje De Backer, Hilde Van Keer, Fien De Smedt, Emmelien Merchie, Martin Valcke
- Mind maps : processed as intuitively as thought? Investigating late elementary students’ eye-tracked visual behavior patterns in-depth(2022)
Auteurs: Emmelien Merchie, Sofie Heirweg, Hilde Van Keer
- The long road from teacher professional development to student improvement : a school-wide professionalization on self-regulated learning in primary education(2022)
Auteurs: Sofie Heirweg, Mona De Smul, Emmelien Merchie, Geert Devos, Hilde Van Keer
Pagina's: 929 - 953 - Leer leerlingen strategische lezers te worden(2022)
Auteurs: Amelie Rogiers, Rielke Bogaert, Kim Van Ammel, Emmelien Merchie, Hilde Van Keer, Thoni Houtveen, Roel van Steensel
Pagina's: 85 - 110 - Mind maps as primers when reading-for-learning in elementary grades? An eye tracking study(2021)
Auteurs: Emmelien Merchie, Leen Catrysse, Hilde Van Keer
Pagina's: 23 - 65 - Illuminating learning from informative texts in secondary education : a switching replication design study(2021)
Auteurs: Amelie Rogiers, Emmelien Merchie, Hilde Van Keer
- Development of a measurement instrument for upper primary students’ reading strategy use(2021)
Auteurs: Rielke Bogaert, Emmelien Merchie, Hilde Van Keer
Pagina's: 95 - 96