< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Jelle Saldien

  • Onderzoeksexpertise  (University of Antwerp):Het onderzoek naar Interaction Design en Smart Products, mogelijk gemaakt door een expertise in het faciliteren van een Sandbox-cultuur en "technology brokering", vertegenwoordigt een holistische benadering voor het begrijpen en verbeteren van de interacties tussen mens en technologie. Dit onderzoek richt zich op zowel de fysieke als digitale aspecten van toekomstige producten zoals deze door gebruikers worden waargenomen. Centraal in deze aanpak staat de ontwikkeling van nieuwe prototyping methoden en interfaces op het gebied van productontwerp, mens-computerinteractie (HCI) en mens-robotinteractie (HRI). De nadruk ligt op het creëren van boeiende gebruikerservaringen, met name voor slimme producten binnen een circulaire economie, waar duurzaamheid en aanpassingsvermogen centraal staan. De Sandbox Cultuur binnen dit onderzoeksgebied sluit sterk aan bij de startup cultuur en Lean Innovation principes. Deze cultuur bevordert een omgeving van experimenteren en snelle iteratie, kenmerkend voor startups en gestroomlijnde innovatieprocessen. Het idee van 'fail fast, learn fast', dat gangbaar is bij startups, wordt ook omarmd in de Sandbox-cultuur. Deze metaforische sandbox maakt risicovrij verkennen mogelijk en stimuleert innovatie en creatief denken. In deze aanpak speelt technologiemakelaardij een belangrijke rol, waarbij problemen worden geïdentificeerd en creatieve technologische oplossingen worden gezocht. Dit sluit aan bij de Lean Startup-methodologie, waarbij minimaal levensvatbare producten (MVP’s) worden ontwikkeld om snel te leren van gebruikersfeedback en iteratieve verbeteringen aan te brengen. Het onderzoek richt zich op de vroegtijdige betrokkenheid van belanghebbenden om ervoor te zorgen dat productinnovatie voldoet aan de behoeften en verwachtingen in de praktijk. Het ontwerp van informatie-interfaces is een ander belangrijk gebied, waarbij de nadruk ligt op het toegankelijk en begrijpelijk maken van informatie voor gebruikers. Verder wordt het ontwerp van open modulaire systemen voor slimme producten in een circulaire economie onderzocht, met als doel de productflexibiliteit, maatwerk en duurzaamheid te vergroten. Deze alomvattende onderzoeksaanpak is niet alleen bedoeld om het veld van interactieontwerp en slimme productontwikkeling te bevorderen, maar ook om een omgeving van continu leren en innovatie te bevorderen.
  • Trefwoorden  (University of Antwerp):CIRCULAIRE ECONOMIE, INTERNET OF THINGS, DESIGN VOOR INTERACTIE, Overige technische wetenschappen
  • Trefwoorden  (Ghent University):interaction design, human robot interaction, user experience design, internet of things, human computer interaction
  • Disciplines  (Interuniversity Microelectronics Centre):Display technologie, Antennes en propagatie, Automatisatie en controlesystemen, Analoge, RF- en mixed-signal geïntegreerde circuits, Neuromorphic computing, Audio- en spraakverwerking, Milieuveiligheid en gezondheid van nanotechnologie, Batterijtechnologie, Biomaterialen, Keramische matrixcomposieten, Hybride composieten, Computationele materiaalwetenschappen, Metalen en legeringsmaterialen, Polymeerverwerking, Nanomaterialen, Functionele materialen, Biomedische beeldverwerking, Biochemische engineering, Mechanica van biovloeistof, Cel-, weefsel- en orgaan engineering, Rekenkundige en logische structuren, Automatisering, feedbackcontrole en robotica, Bio-informatica, Analoge en digitale signaalverwerking, Instrumentatie in de ingenieurswetenschappen, Milieugezondheidszorg en veiligheid, Biostatistiek, Gehandicaptenzorg, Bioethiek
  • Disciplines  (University of Antwerp):Mens-machine interactie, Ontwerptheorieën en -methoden niet elders geclassificeerd, Human-centered design, Digitaal en interaction design
  • Disciplines  (Ghent University):Robotica en automatische controle, Mens-machine interactie, Systeem design, Robotmanipulatie en interfaces, Human-centered design, Human-centered en life-like robotica
  • Onderzoekstechnieken  (University of Antwerp):Iteratieve prototyping: sleutel bij het ontwikkelen van gebruikersgerichte interfaces, waarbij zowel de fysieke als digitale aspecten van productontwerp worden verbeterd. Gebruik van software zoals Figma of JS/CSS/HTML voor UI/UX-ontwerp; Arduino en Raspberry Pi voor slimme productprototyping (elektronica). Sandbox-cultuur: sluit aan bij de nadruk op nieuwe prototypingmethoden en stimuleert innovatie zonder angst voor mislukking. Tools zoals virtual reality, computationeel ontwerp en 3D-modelleringssoftware om ontwerpen te simuleren en te testen in een risicovrije omgeving. Technology Brokering: Integreert geavanceerde technologie in HCI en HRI, cruciaal voor slim productontwerp. Gebruik maken van AI-platforms en IoT-ontwikkelkits om geavanceerde technologieën in ontwerpen te integreren. User Experience Scales: Rechtstreeks gerelateerd aan UX/UI-ontwerp, waarbij gebruikerstevredenheid en interacties worden gemeten, via ISO-normen en/of wetenschappelijke UX-schalen. Kwalitatieve en kwantitatieve analyse: essentieel voor het begrijpen van gebruikersgedrag in HCI en productontwerp, het ondersteunen van datagestuurde besluitvorming gekoppeld aan UX-testen, het gebruik van Python of R voor (geautomatiseerde) analyse van (fysio)data. Literatuurrecensies en casestudies: Bied fundamentele kennis en praktijkgerichte inzichten in interactieontwerp en gebruikerservaring. Verkenning van duurzame bedrijfsmodellen: sluit aan bij de focus op circulaire economie en duurzaam ontwerp van slimme producten. Gebruik maken van de SDGs, EU-richtlijnen en instrumenten voor duurzaamheidsbeoordeling om de milieueffecten te evalueren.
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise  (University of Antwerp):Productontwerpers en -ontwikkelaars: inzicht krijgen in gebruikersgericht ontwerp en innovatieve prototypingmethoden. Technologiebedrijven: vooral bedrijven die zich richten op IoT, AI en slimme productontwikkeling. HCI- en HRI-onderzoekers: profiteren van geavanceerde methodologieën in de interactie tussen mens en technologie. Onderwijsinstellingen: Implementatie van de sandbox-cultuur in hun lesmethoden. Sustainability Advocates: Geïnteresseerd in de circulaire economie en duurzame ontwerppraktijken. Bedrijven in de circulaire economie: op zoek naar innovatieve benaderingen van de levenscyclus en duurzaamheid van producten.