< Terug naar vorige pagina

Project

Vorderingen van leerlingen in het leren van Nederlands: een secundaire analyse ten behoeve van Vlaams onderwijs.

In dit project wordt een secundaire analyse ondernomen van relevant onderzoek naar de vorderingen van leerlingen wat betreft het leren van het Nederlands. Daartoe wordt een selectie gemaakt van recente studies in Vlaanderen en Nederland die een licht kunnen werpen op (a) hoe leerlingen precies het Nederlands verwerven en of er voor verschillende deelaspecten van het Nederlands systematische verwervingsroutes kunnen worden vastgesteld; (b) of leerlingen met bepaalde achtergrondkenmerken (bijvoorbeeld geslacht, SES en thuistaal) specifieke verwervingspatronen vertonen; (c) welke impact bepaalde onderwijsingrepen op de vorderingen van het leren van het Nederlands hebben gehad. Een synthese van relevante studies wordt gemaakt in termen van ontwikkelingslijnen; op een aantal bestaande databestanden worden daartoe secundaire statistische analyses uitgevoerd.
Datum:1 jan 2010 →  30 jun 2013
Trefwoorden:Proficiency in the language of instructi, Language policy, Language testing
Disciplines:Theorie en methodologie van de literatuurwetenschappen