< Terug naar vorige pagina

Project

Delay Aversion bij jongeren met ADHD en at risk voor vroegtijdig drugsgebruik: een fMRI-studie.

Kinderen met ADHD lopen een verhoogd risico op vroegtijdig middelengebruik en -misbruik. Het begrijpen van de link tussen ADHD en middelengebruik is bijgevolg een prioriteit voor het gezondheidsbeleid. Recente theorieën over ADHD beklemtonen dat er multiple ontwikkelingspaden bestaan van risico tot ADHD, waarbij elk pad gelinkt is met specifieke oorzaken, beïnvloedende en risicofactoren. In dit project staat het 'motivationeel/affectief' ontwikkelingspad centraal. Het gehanteerde model stelt dat delay aversion (DAv) een belangrijke rol speelt in het ontwikkelen van ADHD. DAv is een motivationeel/affectieve component dat ervoor zorgt dat delay wordt vermeden owv het negatief affect dat hiermee is geassocieerd. Momenteel bestaat er evidentie op basis van gedragsstudies dat problemen met DAv geassocieerd zijn met ADHD. Tot op heden is er echter weinig geweten over de onderliggende neurale architectuur van DAv en zijn de hypotheses over de mogelijke rol van DAv in het ontstaan van middelengebruik nog niet empirisch onderzocht. Het project bestaat uit drie studies met als doel het onderzoeken van de rol van DAv en de onderliggende neurale architectuur bij jongeren met ADHD en vroegtijdig middelengebruik. De resultaten van deze studies zullen ons enerzijds helpen om de gemeenschappelijke en afzonderlijke componenten van de neurale architectuur van DAv bij de onderzochte doelgroep beter te begrijpen en anderzijds aanknopingspunten bieden voor vroegtijdige identificatie en behandeling van middelengebruik in ADHD. De rationale en opzet van dit project vormt deel van een intense en continue samenwerking met de bedenker van de DAv hypothese in ADHD, prof.dr. E. Sonuga-Barke van de universiteit van Southampton.
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Young, ADHD, Substance use, Substance abuse, Delay aversion, Reward processing, fMRI
Disciplines:Medische beeldvorming en therapie, Andere paramedische wetenschappen, Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Psychiatrie en psychotherapie, Verpleegkunde, Klinische en counseling psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen