< Terug naar vorige pagina

Project

Representationele adaptiviteit in wiskundig denken en leren: analyse en beïnvloeding.

Meerdere representaties vlot kunnen gebruiken en flexibel wisselen tussen deze representaties wordt algemeen beschouwd als een essentieel onderdeel is van de vaardigheid om wiskundige problemen op te lossen. Voorliggendeproject is er op gericht om de volgende twee hypothesen empirisch te toetsen via een reeks van vier constaterende studies en één interventiestudie: 1. Representationele adaptiviteit is een essentieel kenmerk van efficiënt wiskundig probleemoplossen, en deze adaptiviteit is niet uitsluitend op te vatten in termen van taakkenmerken 2. De wiskundige probleemoplossingsvaardigheid van leerlingen wordt optimaal bevorderd door een leeromgeving die zich niet alleen richt op representationele efficiëntie, maar ook expliciet en systematisch aandacht besteedt aan representationele adaptiviteit. Beide hypothesen zullen getoetst worden voor één bepaalde domein van het wiskundecurriculum, nl. lineaire functies.
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2012
Trefwoorden:Instructional Design, Instruction Technology, Mathematics Education, Representations, Adaptivity
Disciplines:Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Onderwijskunde