< Terug naar vorige pagina

Project

Taal- en spraaktechnologie: e-leermethodes ter bevordering van interculturele dialoog (R-1283)

Het consortium van dit LLP-multilateraal project wil vooreerst een contrastieve studie uitvoeren van de talen-culturen die deel uitmaken van TST-ID (Nederlands, Frans, Slovaaks, Roemeens, Turks). Op basis van deze gegevens en een studie van de niveaus A1-A2 van het CEFRL zullen vervolgens elektronische taalopleidingspakketten ontwikkeld wordne om volwassen leerders warm maken om (ook) andere of nieuwe Europese talen-culturen, die minder onderwezen worden of totnogtoe minder gekend zijn, te leren. Met aantrekkelijk, efficiënt en vernieuwend opleidingsmateriaal en -diensten, makkelijk toegankelijk voor een breed publiek (ook personen met handicap, als dyslexie, gezichtsproblemen), en ludieke promotie- en sensibiliseringsacties rond de producten en de betrokken culturen wil ze het leren van een nieuwe taal en de kennismaking met de cultuur aanmoedigen en stimuleren. Op die manier hoopt het consortium de kleinere Europese talen een plaats te kunnen geven naast de dominante vreemde talen in het Europese aanbod van taalopleidingen en bij te dragen tot de interculturele dialoog. Immers de keuze van de partners gebeurde vanuit het standpunt van de diversiteit: een oud EU-lid (België), een recent (Slovakije), een zeer recent (RO) en een komend (?; TR); drie godsdiensten (Catholicisme, Orthodoxe godsdienst, Islam); Germaanse (Nederlands), Romaanse (Frans, Roemeens), Slavische (Slovaaks) en Turkse talen; vier delen van de EU (West-, Centraal, Oost- en Zuid-Europa).
Datum:1 jan 2008 →  31 dec 2009
Trefwoorden:CULTURE, E-LEARNING, LANGUAGES, MULTIMEDIA
Disciplines:Pedagogische en onderwijswetenschappen, Taal- en literatuurwetenschappen