< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Katja Lochtman
- Onderzoeksexpertise:
German as a foreign language, second language acquisition, foreign language pedagogy, German linguistics
- Trefwoorden:Pedagogische wetenschappen en didactiek, Letteren
- Disciplines:Taalverwerving, Sociolinguïstiek, Duitse taal
- Gebruikers van onderzoeksexpertise:
German as a foreign language, second language acquisition, foreign language pedagogy, German linguistics
Affiliaties
- Brussels Centrum voor Talenstudie (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf30 sep 2022 → Heden - Linguistiek en Literatuurstudie (Departement)
Lid
Vanaf8 apr 2019 → Heden - Linguistiek en Literatuurstudie (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2016 → 20 okt 2022 - Brussels Instituut voor Toegepaste Taalkunde (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf7 nov 2014 → 4 mrt 2020 - Lerarenopleiding (Departement)
Lid
Vanaf1 dec 2007 → 30 nov 2009 - Taal- en Letterkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2006 → 30 sep 2016 - Taal- en Letterkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 mrt 2005 → 31 jan 2011 - Germaanse Talen (Departement)
Lid
Vanaf1 feb 1995 → 28 feb 2005 - Centrum voor Linguistiek (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 jan 1995 → 1 jan 2020
Projecten
1 - 2 of 2
- Het effect van correctieve feedback op het vreemdetaalleerprocesonder (casus in het Duits) onder invloed van individuele verschillen (werkgeheugencapaciteit en procedureel geheugen).Vanaf1 jan 2018 → 31 dec 2021Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Interculturele competentie: de rol van modale partikels bij de verwerving van formeel en informeel taalgebruik in het Duits.Vanaf1 jan 2010 → 31 dec 2010Financiering: FWO Krediet aan Navorser
Publicaties
1 - 10 van 24
- Foreign language peace of mind: A positive emotion drawn from the Chinese EFL learning context.(2023)
Auteurs: Li Zhou, Jean-Marc Dewaele, Katja Lochtman, Yiheng Xi
Pagina's: 1385-1410 - On the Intersection between Variational and Contrastive Pragmatics: An Analysis of Requests for Repair in Complaints by German-Speaking Belgians.(2022)
Auteurs: Katja Lochtman
Pagina's: 1-26 - Befähigung zur grenzenlosen Kommunikation: Ansätze – Methoden – Verfahren(2022)Series: Saarbrücker Schriften zu Linguistik und Fremdsprachendidaktik, SSLF
Auteurs: Thomas Tinnefeld, Katja Lochtman
Aantal pagina's: 193 - A cultural psychological perspective on emotions in the Chinese EFL context(2022)
Auteurs: Li Zhou, Katja Lochtman
Aantal pagina's: 181 - Multilingual researcher education at the Vrije Universiteit Brussel: a case study(2022)
Auteurs: Katja Lochtman
Pagina's: 26-37 - Does CLIL promote intercultural sensitivity?(2021)
Auteurs: Katja Lochtman
Pagina's: 31-57 - Wortschatzvermittlung durch Gestik.(2021)
Auteurs: Katja Lochtman, Klara Petráčková
Pagina's: 139-150Aantal pagina's: 11 - Rezension: Monika DANNERER, Peter MAUSER (Hrsg.): Formen der Mehrsprachigkeit. Sprachen und Varietäten in sekundären und tertiären Bildungskontexten. Tübingen: Stauffenburg 2018.(2020)
Auteurs: Katja Lochtman
Pagina's: 136-138 - Gendered refusals in the Palestinian Arabic culture: implications for multicultural diverse educational contexts.(2019)
Auteurs: Sufyan Abuarrah, Katja Lochtman
Pagina's: 314-337 - Relationship between Language Dominance and Stimulus-Stimulus or Stimulus-Response Inhibition in Uyghur-Chinese Bilinguals with an Investigation of Speed-Accuracy Trade-Offs(2019)
Auteurs: Ruilin Wu, Esli Struys, Katja Lochtman
Pagina's: 1-20