< Terug naar vorige pagina

Project

EmpathicCare4AllOntwikkeling van een pedagogische aanpak voor studenten geneeskunde en tolkstudenten ten behoeve van empathische communicatie in medische consultaties met een tolk. Een studie gebaseerd op fases 0 tot 2 van het MRC (Medical Research Council) kader.

Recente migratiegolven hebben geleid tot groeiende taalkundige en culturele diversiteit in de patiëntenpopulatie. Wanneer dokters en patiënten niet dezelfde taal spreken wordt gezondheidszorg met behulp van een tolk daarom meer en meer noodzakelijk. Deze verscheidenheid bij de patiënten doet voor artsen de nood ontstaan om kwaliteitsvolle zorg te kunnen leveren voor alle patiënten, ongeacht hun taal of cultuur. Kwaliteitsvolle zorg hangt af van goede communicatie tussen dokter en patiënt en een van de sleutelelementen is het tonen van empathie. Enerzijds werden dokters tot op heden niet opgeleid om empathisch te communiceren tijdens getolkte interventies. Anderzijds worden tolken evenmin opgeleid om empathische communicatie over te brengen. Daarom ontwikkelen wij een onderwijskundig initiatief voor studenten geneeskunde en tolkstudenten. Zo kan aan toekomstige dokters aangeleerd worden hoe empathisch te communiceren wanneer een tolk aanwezig is. Tolken op hun beurt kunnen leren hoe zij de emoties van de patiënt en de empathische interactie dokter-patiënt kunnen vertalen. Deze pedagogische aanpak concentreert zich op empathische communicatie in getolkte medische consultaties en zal zo het pad effenen voor een gespecialiseerd curriculum rond empathische communicatie voor studenten geneeskunde en tolkstudenten.
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2021
Trefwoorden:tolk gemedieerde medische consultaties, lichaamstaal, taalbarrière, interprofessionele educatie, interprofessionele relaties, opleiding tolken, opleiding medische professionals, professionele tolk, empathische communicatie
Disciplines:Theorie en methodologie van de talenstudies, Vertaal- en tolkwetenschappen, Andere medische en gezondheidswetenschappen niet elders geclassificeerd