< Terug naar vorige pagina

Project

Studie naar de neurocognitieve impact van preventief gamen en luisteren naar verbeterde spraak bij kleuters met een risico op dyslexie

Hoewel remediëring verstrekken het meest effectief is bij de start van de leesontwikkeling, wordt de diagnose van dyslexie vaak pas gesteld na enkele jaren van falen. Vroegtijdige remediërend hulp wordt dus meestal niet voorzien. Recent onderzoek heeft ons op het spoor gebracht van gedragsmatige en neurale variabelen die een accuratere detectie mogelijk maken van kleuters die later dyslexie zullen ontwikkelen. Er is tot op vandaag echter weinig zicht op de onderliggende mechanismen gepaard gaand met preventie. Het doel van dit project is om de cognitieve, perceptueel-auditieve, neuro-anatomische en neurofysiologische impact te bestuderen van een preventief tablet-game (GraphoGame), al dan niet gecombineerd met het luisteren naar verbeterde spraak, bij kleuters met een risico op dyslexie. Daartoe zullen we gedragsmatige, MRI en EEG metingen uitvoeren bij 120 kleuters (1) voor, (3) kort na, en (3) één jaar na de interventie. Vier interventiecondities worden vergeleken. De integratieve aanpak kan inzicht beiden in de etiologische basis van dyslexie en kan handvatten bieden voor het verbeteren van vroegtijdige interventieprogramma’s.
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2021
Trefwoorden:dyslexia
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften