< Terug naar vorige pagina

Project

Cognitief-motorische interferenties tijdens stappen bij personen met multiple sclerosis: typering, effecten van revalidatie en onderliggende neurale mechanismen (R-8153)

Dubbeltaken (DT) zoals praten tijdens het stappen of het onthouden van een boodschappenlijst worden vaak gedaan in het dagelijks leven. De gelijktijdige uitvoering van een motorische (stappen) en cognitieve taak (praten, geheugen enz.) kan echter moeilijk zijn, en leiden tot een slechtere uitvoering (dubbeltaakkost; DTC). Deze cognitief-motorische interferentie is groter bij ouderen en patiënten met neurologische aandoeningen vergeleken met gezonde personen, en belemmert dag dagelijks functioneren. Stapdysfunctie en cognitieve beperking zijn veel voorkomend bij multiple sclerose (MS), zelfs in een vroege fase van de ziekte. Dit onderzoeksvoorstel zal vooreest de grootte van de DTC bepalen volgens verschillende soorten cognitieve afleiders (informatieverwerking, geheugen, aandacht, enz.), de betrouwbaarheid als experimentele uitkomstmaat en de associatie met factoren zoals ernst van de cognitieve dysfunctie of vermoeidheid. Ten tweede, wordt voorgesteld om een innovatief revalidatieprogramma te ontwikkelen en uit te testen, waarbij cognitieve en motorische functies geïntegreerd getraind worden tijdens het stappen in plaats van apart. De hypothese is dat effecten op DT groter zullen zijn bij geïntegreerde training. Analyses zullen toelaten om te identificeren welke patiënten profielen het best reageren. Het derde doel is om de neurale structurele en connectiviteitsveranderingen in de hersenregio's van belang bij DT, door training te meten aan de hand van hersenscans.
Datum:1 sep 2017 →  31 aug 2021
Trefwoorden:Oefentherapie
Disciplines:Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering