< Terug naar vorige pagina

Project

Diversiteit en gemeenschap.

Burgerschapspraktijken in de context van gedwongen nabijheid in het dagelijkse leven vormen belangrijke momenten van sociaal leren. Daar worden nieuwe en innovatieve manieren ontwikkeld om solidariteit in diverse samenlevingen te voeden. Deze hypothese steunt op de stand van zaken van complementaire wetenschappelijke inzichten uit de sociologie, sociale geografie en ruimtelijke planning, politieke wetenschappen en sociale en culturele pedagogiek. Op interdisciplinaire wijze gebruikt DieGem de meest recente inzichten over plaats, leren en burgerschap, gericht op het herdenken van solidariteit in diversiteit om een interdisciplinair wetenschappelijk begrip van solidariteit in de context van toenemende culturele diversiteit te ontwikkelen. Tevens zullen de inzichten gebruikt worden om dit interdisciplinaire begrip van solidariteit toe te passen, te toetsen en verder te ontwikkelen in het kader van 36 empirische case studies in de domeinen wonen, werken, leren en vrije tijd. Op basis van de lessen die we trekken uit deze cases, werken we aan concrete valorisatieproducten voor een brede waaier aan eerstelijns-, tweedelijns- en beleidsorganisaties. Concreet gaat het om een operationeel kader over solidariteit in diversiteit, een training en een handboek om de kritisch-reflexieve competenties van eerstelijnswerkers te versterken; een praktijkenbank met een kritische analyse van de ingezette interventiestrategieƫn en aanbevelingen voor nieuwe of lopende initiatieven ; een toolbox met evaluatiestrategieƫn om effectiviteit en proceskenmerken van dergelijke interventies te beoordelen.
Datum:1 jan 2013 →  31 dec 2016
Trefwoorden:Diversity, solidarity, geographies of encounter, citizenship
Disciplines:Toegepaste sociologie, Beleid en administratie, Sociale psychologie, Sociale stratificatie, Sociale theorie en sociologische methoden, Sociologie van levensloop, gezin en gezondheid, Andere sociologie en antropologie, Economische geografie, Menselijke geografie, Recreatie, vrijetijdsbesteding en toeristische geografie, Stedelijke en regionale geografie, Andere sociale en economische geografie, Andere economie en bedrijfskunde, Burgerschap, immigratie en politieke ongelijkheid, Internationale en vergelijkende politiek, Multilevel governance, Nationale politiek, Politiek gedrag, Politieke organisaties en instellingen, Politieke theorie en methodologie, Openbaar bestuur, Andere politieke wetenschappen, Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen