< Terug naar vorige pagina

Project

Behaviour-based Personalisation in Health Insurance: a Sociology of a not-yet Market

Dit doctoraatsonderzoek is een onderdeel van het FWO Odysseus project 'Postgenomic Solidarity'  en onderzoekt hoe verzekeringsmarkten omgaan met de 'Big  Data revolutie'. Van Big Data wordt verwacht dat het een grote impact zal hebben op verzekeringsmarkten omdat het een betere en meer preciece kennis over het verzekerde risico met zich mee zou brengen, het verzekeraars in staat zou stellen om hun klanten beter te kennen en hen in staat zou  stellen om incentiverende levensstijltool aan te bieden aan hun klanten om hun risico te reduceren. Verzekeraars kunnen deze mogelijkheden echter niet gewoon 'toepassen' omdat verzekeringsmarkten gepaard gaan met solidariteitsmechanismen, het idee dat alle mensen recht hebben op een verzekering en antidiscriminatiewetgeving.

In mijn onderzoek ga ik na: op welke manieren verzekeraars en andere actoren hun verwachtingen over Big Data en de rol van Big  Data in toekomstige verzekeringsmarketn uitdrukken; hoe verzekeraars en insurtech bedrijven experimenteren met Big Data technologieën, showcases ontwikkelen en niewe verzekeringsproducten voorbereiden; en wat de gevolgen zijn van deze nieuwe verzekeringspraktijken met betrekking tot wat het betekent om verzekerd te zijn, hoe dit ideeën omtrent solidariteit beïnvloedt, wat er van verzekeraars verwacht wordt en hoe dit alles verantwoordelijkheid herverdeeld.

Datum:27 jan 2014 →  13 sep 2018
Trefwoorden:Sociology of markets, Science and Technology Studies, insurance, personalisation, solidarity
Disciplines:Toegepaste sociologie, Beleid en administratie, Sociale psychologie, Sociale stratificatie, Sociale theorie en sociologische methoden, Sociologie van levensloop, gezin en gezondheid, Andere sociologie en antropologie
Project type:PhD project