Project
Behaviour-based Personalisation in Health Insurance: a Sociology of a not-yet Market
Dit doctoraatsonderzoek is een onderdeel van het FWO Odysseus project 'Postgenomic Solidarity' en onderzoekt hoe verzekeringsmarkten omgaan met de 'Big Data revolutie'. Van Big Data wordt verwacht dat het een grote impact zal hebben op verzekeringsmarkten omdat het een betere en meer preciece kennis over het verzekerde risico met zich mee zou brengen, het verzekeraars in staat zou stellen om hun klanten beter te kennen en hen in staat zou stellen om incentiverende levensstijltool aan te bieden aan hun klanten om hun risico te reduceren. Verzekeraars kunnen deze mogelijkheden echter niet gewoon 'toepassen' omdat verzekeringsmarkten gepaard gaan met solidariteitsmechanismen, het idee dat alle mensen recht hebben op een verzekering en antidiscriminatiewetgeving.
In mijn onderzoek ga ik na: op welke manieren verzekeraars en andere actoren hun verwachtingen over Big Data en de rol van Big Data in toekomstige verzekeringsmarketn uitdrukken; hoe verzekeraars en insurtech bedrijven experimenteren met Big Data technologieën, showcases ontwikkelen en niewe verzekeringsproducten voorbereiden; en wat de gevolgen zijn van deze nieuwe verzekeringspraktijken met betrekking tot wat het betekent om verzekerd te zijn, hoe dit ideeën omtrent solidariteit beïnvloedt, wat er van verzekeraars verwacht wordt en hoe dit alles verantwoordelijkheid herverdeeld.