< Terug naar vorige pagina

Project

VALILEX Theoretische en empirische validering van lexicale competentie Engels en Frans in het Europees Referentiekader voor Talen.

Het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) is wellicht het belangrijkste beleidsdocument voor het vreemdetalenonderwijs in Europa. Het taalneutrale ERK beschrijft taaltaken en talige competenties voor alle Europese talen en linkt deze taken en competenties aan zes taalvaardigheidsniveaus (van A1 tot C2) om taalcursussen en taalvaardigheidsniveaus beter met elkaar te kunnen vergelijken. Ondanks de populariteit van het ERK zijn de taalspecifieke invullingen van het ERK theoretisch en empirisch onvoldoende gevalideerd omdat zij voornamelijk gebaseerd zijn op de oordelen en intuïties van taalleerkrachen en taaldocenten en niet op empirische data. Bovendien is het verband tussen de taaltakenenerzijds en de talige competenties anderzijds nauwelijks onderzocht. Ten slotte ontbreekt het het CEFR aan een theoretische basis van taalvaardigheid. De vraag die men zich dus kan stellen is of het op dit moment wel mogelijk is om op een betrouwbare en valide manier een ERK-niveau aan een vreemdetaalleerder toe te kennen. Daarom wil het Valilex-project een bijdrage leveren aan een theoretische en empirische validering van het ERK die corpusgebaseerd is en tegelijkertijd rekening houdt met bestaande taalvaardigheidstheorieën. Concreet willen we bepalen wat de gemeenschappelijk woordenschat van moedertaalsprekers is voor het uitvoeren van de taalhandelingen beschreven in het ERK op het niveau A2 en B1. Vervolgens willen we vaststellen wat de minimum woordenschat is die vreemdetaalleerders nodig hebben om luistertaken en spreektaken op het niveau A2/B1 succesvol te kunnen uitvoeren. Ten slotte willen we onderzoeken of de taaltaken op deze twee niveaus een gemeenschappelijke woordenschat veronderstellen in twee verschillende talen (Engels en Frans). Met dit project zullen we een theoretische en empirische bijdrage leveren aan het ERK en aan het domein van de vreedetaalverwerving. De resultaten die uit het project voortvloeien zullen impact hebben op zowel het Europese als nationale onderwijsbeleid, op handboeken voor het taalonderwijs (uitgeverijen) en op alles wat met taaltoetsing te maken heeft.
Datum:1 okt 2014 →  30 sep 2018
Trefwoorden:ERK, CEFR, vocabulary, lexical competence, listening, speaking, language proficiency, Europees referentiekader voor talen
Disciplines:Linguïstiek, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen, Onderwijscurriculum, Talen, Literatuurwetenschappen