Project
Constructieve Fricties
Doorheen dit onderzoek ga ik na welke rol mijn eigen professionele identiteit speelt bij het begeleiden van muzikale ontwerpprocessen bij jongeren in de context van de non-formele muziekeducatie. Vanuit die professionele identiteit wil ik met hen in interactie gaan, mee ‘resoneren’ met hun muzikale leerproces, om enerzijds dat leerproces beter te kunnen interpreteren en optimaliseren, en anderzijds meer inzicht te verwerven in mijn eigen professionele identiteit als muziekpedagoog. De eigen professionele identiteit wordt hier dus aangewend als een ‘klankbord’ en benaderd vanuit drie dimensies, namelijk (1) “the espoused identity”, (2) “the enacted identity” en (3) “the perceived identity”.
In dit onderzoek werk ik met jongeren tussen 10 en 14 jaar, een leeftijdsgroep die in de formele educatie gescheiden is in basis- en secundair onderwijs. Het onderzoeksontwerp combineert praktijkgericht onderzoek met een literatuurstudie. Het praktijkgericht onderzoek is gebaseerd op de principes van design-based research.