< Terug naar vorige pagina

Project

Constructieve Fricties

Doorheen dit onderzoek ga ik na welke rol mijn eigen professionele identiteit speelt bij het begeleiden van muzikale ontwerpprocessen bij jongeren in de context van de non-formele muziekeducatie. Vanuit die professionele identiteit wil ik met hen in interactie gaan, mee ‘resoneren’ met hun muzikale leerproces, om enerzijds dat leerproces beter te kunnen interpreteren en optimaliseren, en anderzijds meer inzicht te verwerven in mijn eigen professionele identiteit als muziekpedagoog. De eigen professionele identiteit wordt hier dus aangewend als een ‘klankbord’ en benaderd vanuit drie dimensies, namelijk (1) “the espoused identity”, (2) “the enacted identity” en (3) “the perceived identity”.

In dit onderzoek werk ik met jongeren tussen 10 en 14 jaar, een leeftijdsgroep die in de formele educatie gescheiden is in basis- en secundair onderwijs. Het onderzoeksontwerp combineert praktijkgericht onderzoek met een literatuurstudie. Het praktijkgericht onderzoek is gebaseerd op de principes van design-based research. 

Datum:12 dec 2014 →  31 dec 2019
Trefwoorden:Music
Disciplines:Curatoriële en aanverwante studies, Geschiedenis, Andere geschiedenis en archeologie, Kunststudies en -wetenschappen, Artistiek ontwerp, Audiovisuele kunst en digitale media, Erfgoed, Muziek, Theater en voorstelling, Visuele kunsten, Andere kunsten, Productontwikkeling, Studie van de regio's, Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen
Project type:PhD project