< Terug naar vorige pagina

Project

DeMoPreCI-MDT: Ontwikkeling, monitoring en voorspelling van gecombineerde interacties in materiaal duurzaamheid testen.

Het algemeen probleem in de offshore industrie is dat de voorziene operationele levensduur (periode van economische return-on-investment) langer is dan de technische levensduur van een groot aantal componenten. Dit resulteert onder andere in dure herstellings- en inspectiekosten. In de offshore wind industrie wordt de operationele levensduur geschat op ongeveer 25 jaar. Het is nog steeds niet duidelijk of deze levensduur veilig zal bereikt worden. Om het hoofd te bieden aan deze situatie worden er vaak een aantal constructiemaatregelen getroffen om het risico te verminderen. Het betreft onder andere het gebruik van significante veiligheidsfactoren. Dit vermindert het risico op zware schade, maar verhoogt de projectkosten (CAPEX). Een andere strategie is om rekening te houden met een grote mate van onzekerheid. Dit gebeurt door een strikte planning van inspecties en onderhoud, die resulteert in significante operationele/onderhoudskosten (OPEX). De grote veiligheidsfactoren komen voornamelijk voort uit een onvoldoende kennis van hoe de degradatiemechanismen (corrosieve omgeving, vermoeiingsbelasting, abrasieve condities) interageren en zo leiden tot materiaaldegradatie. Het gevolg is dat in het ontwerp van het materieel waarbij men verwacht dat 2 of 3 degradatiemechanismen zullen optreden, de individuele veiligheidsfactoren gewoon gecombineerd worden of dat er zelfs een additionele factor wordt toegevoegd. Een gedegen kennis van de mechanismes die de operationele levensduur beheersen onder deze gecombineerde omstandigheden, laat toe accuratere voorspellingen te maken en leidt dus tot een vermindering van zowel de OPEX als de CAPEX van vele offshore projecten. Dit project zal streven naar een beter begrip (en voorspelling) van het gecombineerd optreden van de 3 belangrijkste degradatiemechanismen (corrosieve omgeving, vermoeiingsbelasting, abrasieve condities).
Datum:1 dec 2014 →  30 nov 2018
Trefwoorden:corrosion, material durability, off-shore, abrasion, material fatigue, prediction models
Disciplines:Controlesystemen, robotica en automatisatie, Ontwerptheorieën en -methoden, Mechatronica en robotica, Computertheorie