Project
Het belang van empathie voor de effectiviteit van organisationele crisiscommunicatie
Dit onderzoeksvoorstel stelt dat de mate waarin stakeholders empathie met een organisatie in crisis ervaren de relatie tussen crisiscommunicatie, de crisissituatie en de reputatieschade helpt verklaren. Voorgaand onderzoek verklaart de effectiviteit van crisiscommunicatie door middel van de toegeschreven crisisverantwoordelijkheid aan de organisatie (cf. Coombs, 2007). Onderzoek in het veld van de sociale psychologie geeft echter aan dat dit niet de enige voorname factor in vergevingsprocessen vormt (Davis & Gold, 2011; McCullough, Worthington & Rachal, 1997). De mate waarin slachtoffers empathie met een dader ervaren is mogelijks een belangrijkere variabele in vergevingsprocessen. De rol van empathie werd evenwel nog niet onderzocht in het domein van crisiscommunicatie. Dit onderzoek gaat daarom na hoe empathie met een organisatie opgewekt kan worden door middel van crisiscommunicatie en wat hiervan de invloed is op de post-crisis reputatie van de organisatie.