< Terug naar vorige pagina

Project

Gedragsproblemen en Leerkracht-Leerlingrelaties: Theorie en Praktijk

Relaties tussen leerkrachten en leerlingen spelen een belangrijke rol in de schoolse ontwikkeling van kinderen. Gedragsproblemen en agressief gedrag van kinderen vormen een risico voor het ontwikkelen van een conflictueuze relatie, wat vervolgens kan leiden tot een toename in de gedragsproblemen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om inzicht te verwerven in impliciete gedachten en gevoelens van leerkrachten over een leerling. In dit praktijkgerichte onderzoeksproject onderzoeken wij het Leerkracht Relatie Interview om zicht te krijgen op impliciete gedachten en gevoelens van leerkrachten en de invloed hiervan op de gedragsontwikkeling van kinderen. Ook doen we onderzoek naar Leerkracht Leerling Interactie Coaching (LLInC) om leerkrachten zelf inzicht te laten verwerven in hun gedachten en gevoelens in relatie tot een leerling met wie zij veel conflict hebben. We richten ons daarbij zowel op ervaren leerkrachten als leerkrachten in opleiding. Orthopedagogen en psychologen worden getraind als LLInC-coaches.
Datum:1 okt 2018 →  30 sep 2023
Trefwoorden:Leraarleerlingrelaties, Gedragsproblemen, Kleuteronderwijs, Coaching
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen