< Terug naar vorige pagina

Project

Het onderzoeken van de effectiviteit van online leeromgevingen voor complex leren: Het gebruik van learning analytics om leerprocessen te begrijpen

Volgens de Europese Commissie, bestaat een uitdaging voor het onderwijs erin om lerenden voor te bereiden op complexe uitdagingen in de arbeidsmarkt (Rethinking education, 2012). Leeromgeving zouden zowel op domeinspecifieke als domeinoverstijgende competenties (zoals o.m. ondernemingszin, het aanleren van vreemde talen, kritisch denken, enz.) om “ill-structured” problemen aan te pakken die tijdens het leren of tijdens de loopbaan voorkomen. Dit doctoraatsproject legt de focus op online leeromgevingen m.b.t. complex leren. Er zal onderzoek gedaan worden naar (1) het ontwerpen van online leeromgevingen (m.n. instructioneel design), (2) eigenschappen van de lerende (bv. voorkennis) en (3) de interactie tussen de twee voorgaande aspecten (bijv. attitudes ten aanzien van tools in de leeromgeving, feitelijk gebruik) om verschillen te verklaren in het verwerven van complexe kennis, vaardigheden en attitudes. De verworven inzichten zullen op hun beurt gehanteerd worden bij het ontwerpen van doeltreffende (m.n. adaptieve) online leeromgevingen voor het verweren van complexe leerinhouden. 

Datum:1 okt 2016 →  30 nov 2020
Trefwoorden:online learning environment
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen
Project type:PhD project