< Terug naar vorige pagina

Project

Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen

Het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen voert beleidsrelevant onderzoek uit om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen. Dit Steunpunt staat meer bepaald in voor de ontwikkeling van peilingsinstrumenten en de organisatie van Vlaamse onderwijspeilingen voor de periode 2013-2017. Het Steunpunt volgt hierbij een programma waarbij er elk jaar twee peilingen worden uitgevoerd. Het hoofddoel van peilingsonderzoek is een kwaliteitscontrole van het Vlaamse onderwijs, waarbij de anonimiteit van deelnemende leerlingen en scholen volledig is gegarandeerd. Enerzijds geeft een peiling zicht op het percentage leerlingen dat de eindtermen uit een bepaald leer- of vakgebied behaalt. Anderzijds biedt een peilingsonderzoek zicht op de mate waarin leerlingen en scholen verschillen in hun prestaties en op de mate waarin de gevonden verschillen samenhangen met leerling-, klas-, of schoolkenmerken. De peilingsresultaten worden bekend gemaakt op een colloquium en er wordt e en brochure met de resultaten verspreid naar het onderwijsveld. Naast de hoofddoelstelling op systeemniveau beoogt de onderwijsoverheid om ook op het niveau van de scholen de (interne) kwaliteitszorg te stimuleren. Enerzijds wordt er feedback gegeven aan de deelnemende scholen over het prestatieniveau van hun leerlingen. Anderzijds vraagt de overheid dat parallelversies van de ontwikkelde instrumenten opgeleverd worden die door de overheid aan scholen ter beschikking gesteld worden in het kader van hun zelfevaluatie.
Datum:1 jan 2013 →  31 dec 2022
Trefwoorden:Policy Research Centre Education, Test Development, Developmental Aims, (National) Assessment
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen