< Terug naar vorige pagina

Project

Onderwijseffectiviteit in het Vlaams Onderwijs.

Niet elke leerlings schoolloopbaan doorheen het
secundair onderwijsverloopt op eenzelfde manier. Heel wat leerlingen doen een
jaar overof behalen geen kwalificatie van voltijds secundair onderwijs. Dit
zittenblijven en dropout vormt de basis van dit onderzoek. 

Zittenblijven is een gangbare praktijk in het
huidige onderwijssysteem, met heel wat voor- en tegenstanders. Wanneer het in
onderzoek gaat over de effecten van zittenblijven, valt vooral de grote
verscheidenheid in conclusies op. Geeft dit jaar extra de leerling de tijd om
de achterstand in te halen, of krijgt hij enkel maar het etiketje dom
opgeplakt door zijn nieuwe klasgenoten? In dit onderzoek richten we ons op de
academische en psycho-sociale ontwikkeling van zittenblijvers in secundair
onderwijs, en vergelijking hen met hun leeftijdsgenoten. Dit laat ons toe
sterke conclusies te formuleren over het effect van deze interventie
zittenblijven en de zin van dit zittenblijven. Naast de effecten in secundair
onderwijs, richten we ons op de effecten van dit zittenblijven op succes in de
verdere schoolcarrière in secundair onderwijs en succes in hoger onderwijs. Over
deze effecten is huidig onderzoek nagenoeg unaniem: zittenblijven verhoogt de
kans op dropout. Dit is vooral problematisch door de sterke link tussen dropout
en toekomstperspectieven op de arbeidsmarkt. Daar waar onderzoek overdropout
zich meestal richt op achtergrondvariabelen van de leerling (e.g. SES,
geslacht), richten wij ons op het psycho-sociale aspect van de leerling. 

Datum:1 sep 2009 →  25 nov 2013
Trefwoorden:Educational, Flemish
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen
Project type:PhD project