< Terug naar vorige pagina

Publicatie

De evolutie van schoolse segregatie in het Nederlandstalige onderwijs in België

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

De voorbije tien jaar is de schoolse segregatie in het Nederlandstalige onderwijs in België sterk toegenomen. Kinderen uit verschillende socio-economische groepen zijn doorheen de tijd steeds minder gelijkmatig verdeeld over de scholen. Aan de hand van de Hutchens index voor segregatie en op basis van populatiegegevens karakteriseren we deze evolutie tussen de schooljaren 2001-2002 en 2011-2012. De stijgende trend is robuust over verschillende geografische specificities. Voor de hogere graden van het secundair onderwijs vinden we dat vooral de segregatie tussen het ASO, BSO, TSO en KSO groot is, zeker in vergelijking met de verschillen in socio-economische samenstelling tussen de geografische gebieden. Daarnaast tonen we aan dat de schoolse segregatie in Vlaanderen gekarakteriseerd wordt door concentraties van kansarme leerlingen, eerder dan door concentraties van kansrijke leerlingen. Onze resultaten geven aan dat de stijging in schoolse segregatie deels verklaard kan worden door een toename in woonsegregatie, en deels door ouderlijke preferenties voor schoolsamenstelling. Verder tonen we aan dat het niet zozeer de concentratiescholen of de scholen met de meest afwijkende leerlingensamenstelling zijn die de evolutie sturen. Dit wijst erop dat segregatie bovenal gedreven wordt door een toegenomen spreading van alle scholen volgens hun percentage kansarme leerlingen, dus ook van de scholen met een relatief evenwichtige samenstelling.
Tijdschrift: Tijdschrift voor Sociologie
ISSN: 0777-883X
Issue: 3
Volume: 35
Pagina's: 185 - 211
Jaar van publicatie:2014