< Terug naar vorige pagina

Project

Beleefdheidsstrategieën in 'Service encouters'. Een vergelijkend onderzoek in Vlaanderen, Wallonië, Nederland en Frankrijk.

Het doel van het ruimere project waarin dit IPAC project kadert, is inzicht te verwerven in de beleefdheidsstrategieën die gehanteerd worden in toerismebureaus in Vlaanderen, Wallonië, Nederland en Frankrijk. Concreet focust dit onderzoek op het gebruik van 'face enhancing acts' in de openings- en afsluitfase van het gesprek (bv. begroetingen, bedankingen, wensen). De analyse van deze beleefdheidsstrategieën in het corpus, bestaande uit zo'n 400 gesprekken opgenomen in 13 toerismekantoren, laat toe om bepaalde gelijkenissen en verschillen in conversatiestijlen van Vlamingen en Walen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van hun buurlanden (Nederland en Frankrijk) te beschrijven.
Datum:1 jan 2018 →  30 jun 2018
Trefwoorden:BELEEFDHEID
Disciplines:Contrastieve linguïstiek, Pragmatiek