< Terug naar vorige pagina

Project

Effectief gebruik van prentenboeken voor het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling op kleuterleeftijd

Prentenboeken (met integratie van tekst en prenten) kunnen effectief worden ingezet om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Met dit project willen we de mogelijkheden van het (samen) lezen van prentenboeken om ook de vroege wiskundige ontwikkeling te bevorderen onderzoeken. In een eerste studie analyseren we de huidige onderwijspraktijken op dit domein. In een tweede en derde studie evalueren we de meerwaarde van specifiek in het kader van dit onderzoek ontwikkelde voorleesactiviteiten (variĆ«rend in de mate van leerkrachtbegeleiding en de aard van het prentenboek) voor het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling van 4-5-jarigen. De resultaten van deze studies zullen de bestaande inzichten in het effectief inzetten van prentenboeken ter stimulering van de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen vergroten en concrete handvatten aanreiken voor het optimaliseren van het actuele onderwijsaanbod in het domein.
Datum:27 nov 2018 →  30 sep 2020
Trefwoorden:picture book
Disciplines:Voorschoolse educatie en kleuteronderwijs