< Terug naar vorige pagina

Project

Het beeld van immigranten in de media: effecten die doen nadenken (IM²MEDIATE)

Overheden, media en de publieke opinie in Europa zijn in toenemende mate bezorgd over vluchtelingen die toegang zoeken tot West-Europa. De publieke opinie is verdeeld (zoniet negatief) en in het algemeen niet of verkeerd geïnformeerd, en het integratiebeleid weet niet in te spelen op de wederzijdse behoeften (zie landenvergelijkende MIPEX-resultaten). Dit project heeft tot doel de dynamische wisselwerking tussen mediarepresentaties van de huidige situatie van niet-EU-immigranten te onderzoeken met een specifieke nadruk op de vluchtelingenkwestie enerzijds en de overheids- en maatschappelijke (re)acties anderzijds. Het IM2MEDIATE-project combineert vier complementaire invalshoeken van betrokkenen: analyse van de media-inhoud en de journalistieke cultuur, studie van de reacties vanuit de samenleving, studie van de push- & pull-factoren op het vlak van migratie vanuit het perspectief van vluchtelingen en beleidsanalyse van (re)acties vanuit de nationale overheden met de nadruk op België en Zweden als uiteenlopende gevalstudies. Het is het uiteindelijke doel van het project om de meervoudige stem van het publiek, de politiek en de media in België te laten horen over deze cruciale kwestie. Tegelijkertijd willen we ook leren van de praktijken in het buitenland (met een focus op Zweden), en aanbevelingen formuleren naar een meer bemoedigend integratiebeleid en een verminderd anti-immigratie- en anti-vluchteling-sentiment.

Datum:15 dec 2016 →  15 mrt 2019
Trefwoorden:public opinion, societal policy, policy recommendations, media representation, well-being
Disciplines:Toegepaste sociologie