< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Grammaticaonderwijs Frans in Vlaanderen. Een enquête onder docenten.

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Dit artikel beschrijft een verkennende studie van het grammaticaonderwijs Frans als vreemde taal in de derde graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen. Het vertrekpunt is de paradox dat, ondanks de prominente plaats die grammatica nog steeds inneemt in de lessen Frans, recente peilingsonderzoeken aantonen dat vormcorrectheid een belangrijk aandachtspunt is voor de leerders. Om deze paradox te verklaren, namen we een online enquête af bij 61 leerkrachten Frans. We wilden op die manier een beter zicht krijgen op de plaats die grammatica inneemt in de les, het doel van die lessen, welke grammatica onderwezen wordt en op welke manier, en hoe de leerkrachten zich voorbereiden.
Tijdschrift: ProFFF. Revue des professeurs de français en Flandre.
ISSN: 2406-6044
Issue: 14
Pagina's: 5 - 11
Jaar van publicatie:2018