< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Inleiding in de pedagogiek Deel 2. Grondslagen en stromingen

Boek - Boek

Wat maakt de wetenschappelijke pedagogiek verschillend van praten over opvoeding, vorming, onderwijs en opleiding op feesten en partijen, aan de keukentafel, in de politiek en in de media? We worden om de oren geslingerd met de uitkomsten van het vele empirisch onderzoek. Discussies over het pedagogische zijn niet weg te denken uit het maatschappelijk debat. Iedereen heeft er wel een mening over en dat zovelen hierin geïnteresseerd zijn is een goede zaak. Maar er is een verschil tussen het verdiepend inzicht en het zich verantwoordend uitspreken van de gevormde pedagoog en wat de krant of het nieuws op radio, tv en internet met oneliners haalt. In dit tweede deel van Inleiding in de pedagogiek komen achtereenvolgens de wetenschapsfilosofie, het rationalisme, empirisme en de positie van Kant aan bod, waarna ingegaan wordt op de fenomenologie, de geesteswetenschappelijke pedagogiek, de kritische theorie en kritische pedagogiek, de taalfilosofie, het postmodernisme en het posthumanisme.
Jaar van publicatie:2017