< Terug naar vorige pagina

Project

Autonome voertuigen in overtreding? Een prospectieve studie naar burgerlijke aansprakelijkheid en schadevergoeding in het Belgische, Franse, Britse/Engelse en EU-recht

De afgelopen jaren hebben vorderingen in de programmering en gegevenswetenschap, evenals een grotere rekenkracht, de ontwikkeling van krachtige intelligente softwareprogramma's bevorderd die geleidelijk op verschillende gebieden worden geïntroduceerd. Zogenaamde kunstmatige intelligente (AI) -technologieën bloeien over de hele wereld waar deze set van tools vele toepassingen heeft, zoals transport.

De vermeende voordelen van het inbedden van AI-technologieën in transportvoertuigen zijn meervoudig, variërend van verbeterde veiligheid, verhoogde betrouwbaarheid tot economische efficiëntie. Sommige auteurs hebben het beschreven als een mobiliteitsrevolutie in de maak. Maar hoe heilzaam deze technologieën ook lijken, hun intrinsiek ontwrichtende aard zal tal van psychologische, sociale, ethische, economische en juridische normen uitdagen.

De belangrijkste kenmerken van deze autonome voertuigen, onder meer, de autonomie van het besluitvormingsproces, hun potentieel zelflerende en zelfadaptieve capaciteiten, hun toegenomen afhankelijkheid van gegevens en connectiviteit, zullen de huidige aansprakelijkheidsinstelling zeer uitdagen. Door het aanhouden van autonome auto's als ‘mobiliteitssystemen’, kunnen functies worden herschikt en vervaagd, waardoor een re-conceptualisatie van het gebied van vervoer vanuit een juridisch perspectief wordt gedwongen.

Vanuit het focuspunt van buitencontractuele wettelijke aansprakelijkheid en verzekeringsrecht beoogt de voorgestelde studie de juridische impact te beoordelen van de introductie van autonome transportvoertuigen in de huidige Europese en geselecteerde nationale kaders (BE, FR, UK), in de context van de bredere context mobiliteit 'ecosysteem'. Na een eerste analyse en evaluatie zullen conclusies worden getrokken over de geschiktheid van deze aansprakelijkheids- en verzekeringskaders. Ten slotte zullen aanbevelingen voor wettelijke aanpassingen of normatieve evoluties worden overwogen.

 

 

Datum:1 feb 2019 →  28 sep 2023
Trefwoorden:Extra-contractual civil liability, Autonomous systems, Artificial Intelligence, Civil liability, Data, Robotics, Law, Transportation
Disciplines:Burgerlijk recht, Recht en economie, Informatierecht
Project type:PhD project