< Terug naar vorige pagina

Project

Van perceptuele categorisatie tot abstractie: unieke perspectieven vanuit onderzoek met snelle periodische visuele stimulatie elektro-encefalografie bij individuen met en zonder autismespectrumstoornissen

Categorisatie duidt op het samen onderbrengen van soortgelijke stimuli in bepaalde categorieën, terwijl discriminatie verwijst naar een onderscheid maken tussen verschillende stimuli. Deze processen helpen bij het organiseren van de wereld en bouwen op aangeleerde abstracties of representaties. Generalisatie is het toepassen van deze representaties op nieuwe stimuli of nieuwe situaties. Al deze vaardigheden beïnvloeden elkaar en zijn zeer belangrijk in het dagelijks functioneren. Deze perceptuele processen zijn echter amper samen bestudeerd. Ook de onderliggende neurale onderbouwing van deze processen in verband met gedragsmetingen en persoonlijkheidskarakteristieken is onbekend. Personen met autismespectrumstoornis (ASS) vertonen vaak problemen met categoriseren, waarschijnlijk door hun verhoogde verwerking van details (discriminatie) en verminderde generalisatie (overspecifiek leren). Zulke problemen met categoriseren kunnen verklaren waarom vele mensen met ASS hinder ondervinden bij een “overload” aan informatie en overprikkeld geraken in sociale situaties. Dit project maakt gebruik van verschillende methoden (gedrags- en EEGexperimenten) met verschillende stimuli sets om categorisatie, discriminatie, generalisatie en abstractie te onderzoeken in individuen met en zonder ASS. Met deze multimodale aanpak willen we meer inzicht verschaffen in de neurale mechanismen, interacties en het opbouwen van deze visuele processen en verschillen tussen individuen met en zonder ASS.

 

Datum:1 okt 2017 →  Heden
Trefwoorden:Categorization, Autism Spectrum Disorder, Discrimination, Generalization, Abstraction, Perceptual Learning, Vision, EEG, Fast Periodic Visual Stimulation
Disciplines:Toegepaste psychologie, Menselijke experimentele psychologie
Project type:PhD project