< Terug naar vorige pagina

Project

Interventieonderzoek: het bevorderen van onderzoekscompetenties bij leerlingen humane wetenschappen

Binnen de studierichting humane wetenschappen staat het ontwikkelen van onderzoekscompetenties bij leerlingen centraal, dit blijkt onder meer uit de profielcomponenten van de specifieke eindtermen. Het bezitten van onderzoekscompetenties wordt beschouwd als een belangrijke factor in het studiesucces van leerlingen in het hoger onderwijs. Dit project wil nagaan op welke manier onderzoekscompetenties het best kan worden ontwikkeld. Aan de hand van een quasi-experimenteel design met een pre- en postmeting van onderzoekscompetenties bij leerlingen wordt de effectiviteit van drie diverse instructiebenaderingen gemeten. Leerlingen humane wetenschappen worden per klas toegewezen aan één van volgende drie condities: (1) een kennisgerichte aanpak, die zich voornamelijk richt op de kennis over onderzoek, o.m. op basis van voorbeelden van onderzoeksexperimenten (bijv. Milgram experiment); (2) een analytische aanpak, die zich focust op het consecutief leren van specifieke onderzoeksvaardigheden, zoals het lezen van een tabel of het stellen van een gepaste onderzoeksvraag; en (3) een geïntegreerde aanpak waarbij de onderzoekscyclus centraal staat en leren door middel van het doorlopen van de onderzoekscyclus op een #onderzoekend lerende manier# onderzoekscompetenties verwerven.
Datum:1 jan 2016 →  31 mrt 2018
Trefwoorden:humane wetenschappen, leerlingen, onderzoekscompetenties, Interventieonderzoek
Disciplines:Onderwijskunde