< Terug naar vorige pagina

Project

BruSOL: Sensibilisering, informatie en activatie leerlingen en leraren uit het secundair onderwijs in Brussel omtrent het thema bodem

Dit project sensibiliseert, informeert en activeert leerlingen en leraren uit het secundair onderwijs in Brussel omtrent het thema bodem. Verschillende facetten komen aan bod doorheen het traject: bodemfuncties, bedreigingen voor de bodem, en duurzaam bodembeheer. Het traject bestaat uit verschillende afgebakende stappen: (1) In januari 2016 organiseren we een bijscholing voor leraren (aardrijkskunde, chemie,...) over de thema's, bodemfuncties, bedreigingen voor de bodem, en duurzaam beheer van bodem. Tegelijk wordteen didactisch pakket aangeboden en toegelicht waarmee de leraren aan deslag kunnen gaan. (2) In de periode februari-april 2016 gaan de leerkrachten met het didactisch pakket aan de slag in en rond de school. Het bestaat uit een klassikale inleiding, terreinwerk (keuze van locaties voor staalname o.b.v. kaart van de bodemtoestand, nemen van bodemstalen), onderzoek vande stalen op school (meting van pH, fosfaat, nitraat en kalium in bodemextract en bepaling van zuur-bufferend vermogen), en analyse (hoofd- en sporenelementen) van de stalen in een labo. Tijdens een slotmoment worden de resultaten van het samen gevoerde onderzoek teruggekoppeld.

Datum:1 dec 2015 →  31 aug 2017
Trefwoorden:soil chemistry, sensitisation, sustainability, education, Soil science
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme