< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Goederenvervoer in Brussel: welke impact op het autoverkeer?

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Het autoverkeer is van de grootste knelpunten voor de duurzame ontwikkeling van het Brussels Gewest. Het debat over het gebruik van de wagen in de stad is weliswaar belangrijk, maar er wordt veel minder esproken over de hinder die wordt voortgebracht door de goederenvoertuigen. Ze zorgen evenwel voor 25% van de CO2-emissies, 33% van de emissies van PM 2.5-deeltjes en tot 32% van de emissies van PM 10-deeltjes van de voertuigen die in de hoofdstad rijden. Aangezien de goederenstromen volgens de
prognoses fors zullen toenemen, dient dat minder bekende aspect van de Brusselse mobiliteit te worden
bestudeerd. Het artikel stelt dus in de eerste plaats een diagnose van het goederenvervoer in Brussel. De verschillende beschikbare bronnen werden daarom samengebracht om de dynamiek van de sector beter te begrijpen. Vervolgens worden enkele oplossingen voorgesteld die in het Gewest werden ingevoerd om de duurzaamheid van de leveringen te verbeteren.
Tijdschrift: Brussels Studies
ISSN: 2031-0293
Issue: 80
Pagina's: 1-14
Trefwoorden:Stedelijke distributie, Brussel, Luchtkwaliteit, Congestie
  • ORCID: /0000-0003-2681-3133/work/80848475