< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Do audit firms incentivise auditors to make profit or to deliver high-quality audits? Empirical evidence on the agency perspective of audit partner compensation schemes

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Op basis van de agencytheorie is het aannemelijk dat het gedrag van auditors via financiële prikkels beter in overeenstemming kan worden gebracht met de doelstellingen van het auditkantoor waarbinnen ze werkzaam zijn. In deze studie onderzoeken we welke factoren een rol spelen in de verloning van Belgische auditpartners. Meer in het bijzonder onderzoeken we de verschillen tussen partnerverloningstructuren in Big Four en Non-Big Four auditkantoren. Op basis van twee aparte multivariate regressiemodellen en de 784 partner-jaar observaties over de periode 2008-2011 suggereren we dat auditpartners in Non-Big Four auditkantoren minder resultaatsgericht worden gecompenseerd dan auditpartners in Big Four auditkantoren. Onze analyse ondersteunt de idee dat grotere auditkantoren sterker inzetten op het commerciële aspect van het beroep.
Tijdschrift: Accountancy and Bedrijfskunde: Maandschrift
ISSN: 0770-7142
Volume: 34
Pagina's: 22-35
Trefwoorden:Compensation Schemes
  • ORCID: /0000-0002-7459-6615/work/82707949
  • ORCID: /0000-0001-8777-8613/work/82573881
  • ORCID: /0000-0001-9301-9445/work/80703010
  • VABB Id: c:vabb:388086