< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Leerkrachten uitgedaagd: Omgaan met diversiteit

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Differentiëren om in te spelen op verschillen tussen leerlingen is een complexe aangelegenheid. In het verleden zijn vaak pleidooien gevoerd voor allerlei vormen van differentiëren, zoals individualiseren van instructie en werken met homogene niveaugroepjes, die bij nader inzicht meer problemen dan oplossingen met zich meebrachten indien ze exclusief werden toegepast. Op basis van onderzoek van de literatuur over wat werkt en niet werkt, komen we tot de conclusie dat heterogene klassen als basis de beste optie zijn en dat ze best kunnen aangevuld worden met individualiseringsmomenten en lestijd die wordt besteed aan zowel homogene als heterogene subgroepen waarvan de samenstelling regelmatig moet worden herzien om stigmatiserende, negatieve effecten te vermijden.
Gelet op de complexiteit van de differentiërende aanpak in nieuwe onderwijsstructuren, is de boodschap dat professionalisering van degenen die ze uiteindelijk vorm moeten geven - leerkrachten en directies - niet kan wachten.
Boek: Het onderwijsdebat. Waarom de hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is.
Pagina's: 211-240
ISBN:978-94-91297-63-2
Jaar van publicatie:2014
Trefwoorden:Diversity, Differentiation, Equal opportunities, Professional development, Teachers
  • VABB Id: c:vabb:387532
  • ORCID: /0000-0001-5802-904X/work/69609196