< Terug naar vorige pagina

Project

Het averechts effect van assortimentstructuur en -grootte op gezonde aankopen van consumenten

Publieke beleidsmakers en marketeers steken veel energie in het stimuleren van gezonde voedingskeuzes. Bij de
Tegelijkertijd worden winkels voortdurend gewijzigd door de volgorde van producten aan te passen en door ze aan te bieden
grotere assortimentsafmetingen. Dit project bekijkt of deze interventies in de winkel van invloed kunnen zijn
consumenten gezonde en ongezonde voedingskeuzes. We onderzoeken of de retailtrend zich situeert
meer gezonde voedselassortimenten bij de ingang van de winkel en meer ongezonde categorieën slaan naar binnen
zorgt ervoor dat consumenten meer of minder gezond voedsel kopen. Wij stellen dat consumenten zich zullen voelen als zij
verdienen een ongezonde snack toen ze voor het eerst tegenkwamen en gezonde producten kochten. Wij ook
verwachten dat consumenten minder zelfbeheersing hebben als ze een tijdje hebben gewinkeld, wat leidt tot
ongezonde keuzes wanneer ze deze ongezonde producten tegenkomen aan het einde van de winkel. Maken
consumenten kopen gezonder in plaats van ongezonde producten en geven een beloning als een duim omhoog
wanneer ze een gezond product kopen, kan dit een oplossing zijn. Verder testen we of de trend
van toenemende assortimentsgroottes beïnvloedt gezonde keuzes. We stellen dat consumenten keuzevrijheid ervaren
overbelast wanneer ze geconfronteerd worden met zeer grote assortimenten en tegelijkertijd doen ze dat niet
ervaren een behoefte om hun keuze te rechtvaardigen. Om dit tegen te gaan, stellen we voor om mensen aan het denken te zetten
over gezondheid zorgt ervoor dat ze gezonde producten kiezen, zelfs in zeer grote assortimenten.

Datum:1 jan 2018 →  31 dec 2021
Trefwoorden:assortimentstructuur