< Terug naar vorige pagina

Project

Voorzetselgroepen als complementen bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden: variatie en verandering

Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden (bv. aware, angry, happy, sure, surprised, enz.) kunnen gevolgd worden door complementen ingeleid door verschillende voorzetsels. Zo kan angry bijvoorbeeld samengaan met voorzetselgroepen (PPCs) geleid door about, at of with, evenals for en over, die allemaal mogelijk de externe bron van de boosheid aanduiden. Onderzoek naar PPCs bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden is tot dusver beperkt. Dit doctoraatsproject neemt zowel een synchrone als diachrone benadering aan en presenteert een gedetailleerd beeld van variatie en verandering in dit systeem.

We hebben eerst een uitgebreide, gedetailleerde beschrijving gegeven van het algehele systeem van PPCs bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden. Onze bevindingen hebben uitgebreide variatie binnen dit systeem aan het licht gebracht, waarbij de meeste mentale bijvoeglijke naamwoorden meer dan één PPC-marker toestaan. Bovendien verandert het algehele systeem in de loop van de tijd. Zo is about opvallend ontwikkeld tot een centrale marker van PPCs. Op basis van de resultaten zijn drie vervolgstudies uitgevoerd.

Vanuit een synchronisch perspectief hebben we ons, gezien de overvloedige variatie binnen het systeem van PPCs bij mentale bijvoeglijke naamwoorden, verdiept in potentiële factoren die de keuze van sprekers voor bepaalde PPCs kunnen beïnvloeden. Dit gebeurde aan de hand van een casestudy over de afwisseling van PPCs met about, at, en with als complementen bij het mentale bijvoeglijke naamwoord angry. Er werd vastgesteld dat de syntactische (predicaattypes, complementtypes), semantische (indicaties van intensiteit, levend karakter van het complement) en register- (genretypes) factoren die betrokken zijn de keuze van PPCs niet erg nauwkeurig voorspellen. Als gevolg daarvan blijft veel variatie onverklaard, wat suggereert dat er aanzienlijke vrijheid is in de selectie van PPCs.

Vanuit een diachronisch perspectief hebben we de opkomst van about 'buiten de context van variatie' (Aaron 2010: 4) onderzocht. Specifiek hebben we algemener de recente geschiedenissen van about en at, een andere veelvoorkomende en productieve PPC-marker, vergeleken. Door de semantische profielen van about en at te bestuderen van het vroegmoderne tot het hedendaagse Engels hebben we vastgesteld dat de algemene semantische structuur van about een opvallende verschuiving heeft ondergaan van ruimtelijke betekenissen naar meer abstracte betekenissen, wat de uitbreiding ervan als een PPC-marker motiveert.

Een andere diachronische studie heeft de variabiliteit in het PPC-systeem onderzocht en een alternatieve verklaring gegeven voor variatie binnen het systeem door de interactie tussen isomorfisme en de semantische structuur van voorzetsels te analyseren. Door variatie in het gebruik van twee voorzetsels, namelijk at en with, te onderzoeken, hebben we vastgesteld dat de betekenis die het meest vatbaar is voor concurrentie naar alle waarschijnlijkheid de meest perifere betekenis is. Dit suggereert dat perifere betekenissen gevoeliger zijn voor variatie. Verrassend genoeg hebben we ook een aanzienlijk niveau van concurrentie waargenomen voor het ruimtelijke kerngebruik van at, mogelijk gerelateerd aan de sterkere fijnkorrelige semantische specialisatie bij het markeren van ruimtelijke relaties.

Samen hebben deze bevindingen een uitgebreid beeld geschetst van PPCs bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden en alternatieve inzichten geboden voor het begrip van variatie en verandering.

Datum:20 sep 2019 →  15 dec 2023
Trefwoorden:prepositional phrase complements, variation and change, mental adjectives
Disciplines:Historische linguïstiek, Corpuslinguïstiek, Linguïstiek niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project