< Terug naar vorige pagina

Project

Percepties op een traditioneel instrument in een geglobaliseerde wereld. De Schotse doedelzak en de hedendaagse kunstmuziek. Een muziekanalytisch en cultureel onderzoek.

Hoewel de Schotse doedelzak doorgaans geassocieerd wordt met Schotland en zijn traditionele muziek, komt het instrument sinds de jaren zeventig meer en meer voor in de klassieke muziek. Zo ontstond een gevarieerd repertoire dat evenwel nog op een diepgaande analyse wacht. Dit onderzoeksproject zal dit hiaat vullen door te bestuderen hoe muzikale en culturele betekenissen verbonden aan het instrument mogelijk veranderen in de hedendaagse klassieke muziek. De muzikale associaties worden hierbij gevat onder het thema hybriditeit, de culturele associaties onder de noemers identiteit en alteriteit. Het project zal ten eerste onderzoeken welke hybride muzikale vormen ontstaan door het gebruik van het instrument en zijn traditie in de hedendaagse klassieke muziek. Ten tweede, zal het een licht werpen op de verschillende manieren waarop componisten (en uitvoerders) de constructie en evocatie van identiteit en alteriteit benaderen. Het project omvat 6 casestudies (2 per thema) en benadert elk van deze vanuit een dubbel analytisch perspectief: een muzikaal aan de ene kant, een cultureel aan de andere. Methodes en inzichten van de musicologie en etnomusicologie zullen gecombineerd worden in de muzikale analyse, waarbij een amalgaam van bronnenmateriaal, zoals partituren, schetsen, uitvoeringsaanwijzingen en recensies, wordt bestudeerd. Het culturele perspectief is gebaseerd op concepten uit de etnomusicologie en postcolonial studies.

Datum:1 nov 2019 →  1 nov 2023
Trefwoorden:Music, ethnomusicology, Great Highland bagpipe, Scottishness, hybridity
Disciplines:Musicologie en etnomusicologie
Project type:PhD project