< Terug naar vorige pagina

Project

De impact van informatieverspreiding via sociale media op kapitaalmarkten.

Dit project onderzoekt welke effecten het gebruik van sociale media door ondernemingen heeft op de kapitaalmarkten. Hoewel het gebruik van sociale media (e.g. Twitter, Facebook) door ondernemingen en investeerders de voorbije jaren geëxplodeerd is, bestaat er weinig onderzoek naar de kapitaalmarkteffecten van het gebruik van sociale media door ondernemingen. Dit onderzoeksproject heeft daarom drie specifieke doelstellingen. Ten eerste focust dit project op sociale media berichten afkomstig van ondernemingen (in plaats van berichten afkomstig van gebruikers). Ten tweede focust dit project niet uitsluitend op het aantal berichten, maar evenzeer op de stilistische aspecten (toon en leesbaarheid) van deze berichten. Ten derde brengt dit project het interactieve karakter van sociale media (i.e. gebruikers kunnen berichten verder verspreiden) expliciet in rekening. Het project onderzoekt dit door gebruik te maken van cross-sectionele regressies en eventstudies om de "tweets" (i.e. berichten op Twitter) te analyseren van de S&P 1500 ondernemingen.
Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2020
Trefwoorden:INFORMATIEVERSPREIDING, SOCIALE MEDIA, KAPITAALMARKTEN, INFORMATIEASYMMETRIE
Disciplines:Toegepaste economie, Bedrijfsadministratie en boekhouding, Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie