< Terug naar vorige pagina

Project

Vormt het beleidsvoerend vermogen van scholen een voorspeller voor leerlingprestaties in TIMSS?

Verschillende internationale vergelijkende onderwijsonderzoeken zoals TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) werden in de voorbije decennia opgezet om de prestaties van leerlingen voor één of meer leergebieden te vergelijken overheen landen. Onderzoek heeft aangetoond dat landen verschillen in hun prestatieniveau overheen de tijd, wat soms tot alarmerende signalen leidt over de cognitieve prestaties van leerlingen voor begrijpend lezen, wiskunde of wetenschappen. Echter, de verschillen tussen scholen op vlak van leerlingprestaties binnen een land zijn manifest. Dit doet de vraag rijzen hoe deze verschillen verklaard kunnen worden, en hoe scholen op gepaste wijze kunnen inspelen op dalende cognitieve prestaties van hun leerlingen. Hoewel studies reeds aangetoond hebben dat variabelen op klas- en leraarniveau, zoals instructiekwaliteit, een impact hebben op leerlingprestaties, werd nog amper stilgestaan bij de rol van processen op schoolniveau. Scholen genieten immers een grote autonomie, en op basis van schooleffectiviteitsliteratuur kan er verondersteld worden dat het vermogen van scholen om eigen beleid te voeren een impact heeft op leerlingprestaties. Tot op heden heeft TIMSS nooit informatie opgenomen over het beleidsvoerend vermogen van scholen in de dataverzameling. Dit project beoogt om buiten het klassieke TIMSS project te treden en een uitbreiding op TIMSS te maken. De centrale doelstelling is om de relatie tussen het beleidsvoerend vermogen van scholen en de leerlingprestaties van een school te bestuderen door middel van verklarende analyses uit te voeren met multiniveau structurele vergelijkingsmodellen. Hierdoor gaat dit project verder dan de klassieke rapportering over leerlingprestaties in TIMSS, en vergroot het de kennis over verschillen tussen scholen op vlak hun leerlingprestaties.
Datum:1 apr 2020 →  31 jan 2021
Trefwoorden:INTERNATIONAAL VERGELIJKEND ONDERWIJSONDERZOEK, ONDERWIJSONDERZOEK, ONDERWIJSKWALITEIT
Disciplines:Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Vergelijkend en internationaal onderwijs, Onderwijsadministratie, management en leiderschap