< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Wat maakt jongeren (on)gelukkig?

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Uit een recente bevraging van Roden Neuzen dag (2018) op scholen in Vlaanderen blijkt dat de leerkrachten wekelijks te maken te hebben met leerlingen met psychische problemen. Zowel in Vlaanderen als wereldwijd kampt per jaar 1 op de 5 jongeren met mentale problemen (World Health Organization, 2003). Dit is een zorgelijke ontwikkeling aangezien diezelfde psychische problemen op hun beurt weer kunnen leiden tot ernstige gevolgen, waaronder alcohol- en drugsmisbruik, sociale isolatie, vroegtijdig schoolverlaten, automutilatie (Glied & Pine, 2002), en een algeheel laag welbevinden (Bartels, Cacioppo, van Beijsterveldt, & Boomsma, 2013; Moksnes et al., 2016). Een laag algeheel welbevinden kan vervolgens weer leiden tot nog meer psychologische, sociale en gedragsproblemen, waardoor jongeren in een negatieve spiraal terecht kunnen komen. Daarentegen blijkt een hoog welbevinden juist als buffer te kunnen dienen om beter om te gaan met stress en problemen (Park, 2004). Voor een positieve ontwikkeling van jongeren is het daarom van groot belang om voldoende aandacht te besteden aan hun welbevinden en deze waar nodig te vergroten. Aan de hand van de JOP-Schoolmonitor 2 (2018) van het JeugdOnderzoeksPlatform (Bradt, Pleysier, Put, Siongers, & Spruyt, 2019) werd daarom het welbevinden van jongeren in Vlaanderen tussen de 12 en 21 jaar , en de factoren die daaraan bij kunnen dragen, in kaart gebracht.
Tijdschrift: Welwijs: Wisselwerking Onderwijs en Welzijnswerk
ISSN: 1378-6121
Issue: 1
Volume: 31
Pagina's: 9 - 12
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Closed