< Terug naar vorige pagina

Project

Het samenbrengen van wiskunde en fysica in gevorderde opleidingsonderdelen: partiële differentiaalvergelijkingen als voorbeeld

Het wiskundig beschrijven van fysische fenomenen vergt meer dan het rechttoe rechtaan toepassen van wiskundige procedures. Ondanks veelvuldig onderzoek, begrijpen we nog niet goed hoe we studenten kunnen ondersteunen bij het samenbrengen van fysische inzichten met wiskundige structuren, zeker niet in gevorderde opleidingsonderdelen. In dit project brengen we expertise in vakdidactiek wiskunde samen met expertise in vakdidactiek fysica om te onderzoeken hoe studenten wiskundige en fysische concepten samenbrengen bij het leren van partiële differentiaalvergelijkingen in fysica. We kozen dit topic omdat het een goed voorbeeld is waarin fysische fenomenen worden beschreven in termen van gevorderde wiskundeconcepten. We zullen het concept van ‘genetische decompositie’ uit de APOS theorie gebruiken en uitbreiden om het begrijpen van partiële differentiaalvergelijkingen in fysica te bestuderen. Daarbij zullen we gebruik maken van testen met pen en papier, taakgebaseerde en teaching/learning interviews en design research. Het uiteindelijke doel is om de moeilijkheden van studenten beter te begrijpen en uit te zoeken welke scaffolds we kunnen gebruiken om een leeromgeving te ontwerpen die het samenbrengen van wiskunde en fysica beter ondersteunt.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:physics education research, mathematics education research, differential equations, interplay physics-mathematics
Disciplines:Didactiek van schoolvakken, Hoger onderwijs