< Terug naar vorige pagina

Project

Zwerfvuil en Kritieke Zones: Een Idioplomatisch Voorstel voor Collectieve Studie

Het uitgangspunt van mijn doctoraatsproject is onze huidige situatie waarin precariteit de standaardpositie is geworden voor heel wat menselijke en niet-menselijke bewoners van deze planeet. Deze destabiliserende situatie is het resultaat van het gegeven dat de droom van modernisering (d.w.z. wereldwijde economische en wetenschappelijke vooruitgang) een illusie blijkt te zijn voor de overgrote meerderheid van de aardbewoners. Het gevolg is dat we achterblijven in een wereld in puin: zwaar vervuild, gedwongen massale migratie, klimaatverandering en een groeiende sociale en economische ongelijkheid. Onderzoekers waarschuwen ervoor dat mensen cynisch worden over de mogelijkheid om deze onhoudbare situatie te veranderen. Toch stellen educatieve onderzoekers dat, zelfs in omstandigheden van wanhoop, educatie hoop kan en moet tot stand brengen. In mijn doctoraatsonderzoek combineer ik deze oproep met de wereldwijde roep naar meer pedagogisch onderzoek over het urgente probleem van zwerfvuil. Zwerfvuil is overal rondom ons, op of nabij alle plaatsen waar mensen leven. Onze leefomgevingen zijn wereldwijd vervuild met materialen die we niet willen of niet hergebruiken als gevolg van onder meer toegenomen plasticverbruik en slecht afvalbeheer. Door de behoefte aan meer onderzoek naar duurzaamheidseducatie te combineren met het pleidooi om de rol van lokale bewoners in het creëren van kennis over zwerfvuil te onderzoeken, zal ik in mijn doctoraat antwoord formuleren op de vraag hoe non-formele duurzaamheidseducatie kan bijdragen aan de gezamenlijke uitdaging om goed samen te leven in een reeds vervuilde wereld. Ik doe dit door het werk van Bruno Latour, Gilles Deleuze en Isabelle Stengers te lezen door de lens van pedagogen zoals Hans Schildermans en Jan Masschelein en ik stel, vanuit hun studiepedagogiek, voor om vervuilde omgevingen te onderzoeken in samenwerking met lokale bewoners. Gebaseerd op drie empirische case studies in Vlaanderen zal ik niet alleen plaatsgebonden educatieve initiatieven analyseren, ik intervenieer ook zelf vanuit mijn theoretisch kader. Tijdens deze interventies ga ik ook in op de relatie tussen activisme en educatie en tussen kunst en educatie. In de loop van mijn doctoraatsproefschrift ligt mijn belangrijkste theoretische focus op de unieke educatieve dynamiek van studiepedagogiek, waarbij ik ook aandacht besteed aan haar temporele en ruimtelijke dimensie. Met behulp van uitgebreide empirische data stel ik voor om studiepedagogiek te situeren binnen nieuw-materialistische en post-constructivistische benaderingen tot duurzaamheidseducatie. Ik sluit het manuscript af met een pleidooi voor pedagogische onderzoekers om de rol van de idioplomaat op te nemen; dewelke een convergentie is van de figuren van de idioot en de diplomaat, zoals uitgewerkt door Isabelle Stengers en Martin Savransky.

Datum:1 okt 2019 →  1 okt 2023
Trefwoorden:Sustainability Education, Study, Philosophy of Education
Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project