< Terug naar vorige pagina

Project

Inclusief (hoger) onderwijs: Het verkennen van de theorie van gepland gedrag

Dit proefschrift bestaat uit vier onafhankelijke studies die ingaan op observaties uit de wetenschappelijke literatuur en nagaan welke componenten uit de theorie van gepland gedrag attitudes en self-efficacy beïnvloeden. De eerste studie focust op de attitudes, self-efficacy en het gedrag van docenten ten opzichte van studenten met een beperking in het hoger onderwijs. Deze studie had een cross-sectioneel design met een vragenlijst die de componenten van de TPB meet, waaronder ook de SACIE-R en TEIP-schaal. De resultaten toonden een positieve attitude en een gematigd niveau van self-efficacy. Attitudes bleken intenties te voorspellen en zijn dus een belangrijke factor in de opleiding van leerkrachten om de intentie te vergroten om studenten met een beperking te onderwijzen. De tweede studie onderzocht de invloed van de subjectieve norm op attitudes via een experiment in de lerarenopleiding. De interventie was een gastcollege met een positief of negatief discours over studenten met een beperking (subjectieve norm) waarbij attitudes werden gemeten met de CATCH-schaal. De resultaten tonen dat we er voorzichtig van uit kunnen gaan dat de subjectieve norm een invloed kan hebben op de attitudes van leerkrachten in opleiding. Een positieve subjectieve norm is dus van belang om positieve attitudes te creëren. Het derde onderzoek exploreerde de effecten van een vijfdaags sportkamp met intensief contact op de attitudes, self-efficacy en het gedrag van leerkrachten en opvoeders in opleiding ten opzichte van personen met een beperking. Alle componenten van de TPB werden gemeten. De attitudes, self-efficacy en het gedrag veranderden door het contact met mensen met een beperking. Self-efficacy en de subjectieve norm voorspelden elk de intenties om met personen met een beperking te werken. Dit onderstreept nogmaals het belang van een pro-inclusieve subjectieve norm. De focus in het vierde onderzoek lag op de relatie tussen persoonlijkheidskenmerken, attitudes en self-efficacy van leerkrachten en opvoeders in opleiding. De dimensies "vriendelijkheid" en "openheid" zijn gerelateerd aan attitudes en self-efficacy ten opzichte van personen met een beperking. Dit opent een deur naar het stimuleren van deze persoonlijkheidskenmerken in de opleiding om attitudes en self-efficacy te verbeteren. Op basis van de resultaten in dit proefschrift moet in de opleiding van leerkrachten aandacht worden besteed aan het volgende: (1) het beleid in de opleiding moet gericht zijn op "teach what you preach", (2) er moet een sterke inclusieve praktijk geïmplementeerd worden met aandacht voor direct contact met personen met een beperking, en (3) er moet een solide basis worden gelegd voor een inclusieve cultuur met een pro-inclusieve subjectieve norm.

Datum:1 jan 2018 →  14 sep 2020
Trefwoorden:Inclusion, Inclusie, Inclusief Onderwijs
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften
Project type:PhD project