< Terug naar vorige pagina

Project

Wat zijn effectieve communicatie strategieën voor het verspreiden van wetenschappelijke voedingsinformatie?

Dankzij technologische ontwikkelingen is er een enorme overdaad aan voedingsinformatie ten alle tijde beschikbaar. Tegelijkertijd is de kwaliteit van deze informatie vaak laag en is tegenstrijdigheid alomtegenwoordig. Tegenstrijdige voedingsinformatie kan leiden tot verwarring, wantrouwen in deskundigen, lagere intenties om gezondheidsgedrag te vertonen en het gebruik van heuristieken die kunnen leiden tot fouten in besluitvorming. Er is dus een duidelijke nood aan betrouwbare en ondubbelzinnige voedingsinformatie in het huidige informatielandschap. Deze studie heeft tot doel het onderzoeken en ontwikkelen van effectieve communicatiestrategieën voor het verspreiden van wetenschappelijk onderbouwde voedingsinformatie. Om dit te realiseren zullen de volgende stappen doorlopen worden: 1) een kwalitatief onderzoek naar het hoe en waarom van voedingsinformatie opzoeken. Op deze manier kan er inzicht vergaard worden in de  motivatoren van het opzoeken van voedingsinformatie en kan er onderzocht worden hoe mensen bepalen of informatie betrouwbaar is en hoe er met onzekerheden (bv. ten gevolge van tegenstrijdige of onbetrouwbare informatie) tijdens het zoekproces wordt omgegaan. Dit eerste luik zal daarnaast ook een eerste inzicht geven in de voorkeuren van de respondenten op vlak van voedingscommunicatie. 2) een grootschalige survey om inzicht te krijgen in de communicatievoorkeuren van het brede publiek. Vignetten waarin type bron, type medium en type discourse gemanipuleerd zijn zullen afgetoetst worden. Ook de gebruiksvriendelijkheid van een medium zal middels gevalideerde instrumenten gemeten worden. De representativiteit van deze sample laat toe om een segmentatie van het brede publiek te maken zodat toekomstige communicatiestrategieën afgestemd kunnen worden op deze segmenten. 3) psychophysiologische experimenten waarin type bron, type medium en type discourse gemanipuleerd worden en de daarop volgende lichamelijke spanning, gezichtsuitdrukkingen en oogbewegingen gemeten worden. Op die manier kan er achterhaald worden hoeveel spanning een media bericht losmaakt, of deze spanning positief of negatief is (gezichtsuitdrukkingen) en waardoor deze spanning veroorzaakt wordt (oogbewegingen). 4) Ontwikkeling en evaluatie van een prototype van een onafhankelijk voedingsinformatie platform.

Datum:10 mrt 2020 →  10 mrt 2024
Trefwoorden:health communication
Disciplines:Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie
Project type:PhD project